Familie-studie Lewy Body dementie | parkinson-vereniging.nl

Familie-studie Lewy Body dementie

Biomarkers bij familiaire Lewy body dementie

In het Erasmus MC wordt onderzoek gedaan bij patiënten met Lewy body dementie en hun familie. Hieronder vindt u informatie over dit medisch-wetenschappelijke onderzoek.

1. Wat is het onderwerp en het doel van het onderzoek?
Dementie is een ziekte waarbij de denkfuncties langzaam achteruit gaan, waardoor er problemen ontstaan bij het dagelijks leven. Er zijn verschillende vormen van dementie. De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Hierna komt Lewy body dementie het vaakste voor. Bij Lewy body dementie zijn er vaak klachten van sufheid, hallucinaties en Parkinson-achtige verschijnselen (stijfheid, trillen en problemen bij bewegen). Het is lastig om Lewy body dementie te onderscheiden van andere ziektes. Hierdoor duurt het vaak lang voordat de ziekte wordt vastgesteld. Dit is erg vervelend, aangezien mensen met Lewy body dementie in de vroege fase dan niet goed kunnen worden geholpen. Zij zitten daardoor lang in onzekerheid en krijgen soms verkeerde medicatie waardoor de klachten alleen maar verergeren.

Het doel van dit onderzoek is om kenmerken (ook wel markers genoemd) te vinden, die we kunnen gebruiken om Lewy body dementie eerder vast te stellen. Meer onderzoek is hard nodig om patiënten met Lewy body dementie in de toekomst beter te kunnen helpen.

2. Wat wordt er onderzocht?
Wij verzamelen van patiënten met Lewy body dementie, hun familieleden met dementie of de ziekte van Parkinson en hun gezonde familieleden, bloed en hersenvocht. In het bloed kijken wij onder andere naar mogelijke afwijkingen in het erfelijke materiaal, die een rol kunnen spelen bij het veroorzaken van ziekte. Wij onderzoeken het hersenvocht, omdat het veel informatie geeft over wat er zich in de hersenen afspeelt. Aan de hand van deze informatie onderzoeken wij welke verschillen er zijn tussen de familieleden die dementie of de ziekte van Parkinson hebben en familieleden die gezond zijn.

3. Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?
Voor dit onderzoek zien wij u eenmalig in het Erasmus MC. Het onderzoek duurt ongeveer een uur.

4. Wie kan deelnemen?
U kunt aan het onderzoek deelnemen als:

• u Lewy body dementie heeft,
  • en u minstens één familielid heeft die ook dementie of de ziekte van Parkinson heeft en zou willen meedoen met dit onderzoek.

5. Zijn er kosten of vergoedingen aan dit onderzoek verbonden?
Alle reiskosten worden vergoed.

6. Heeft u interesse of vragen?
Bij interesse, vragen of voor meer informatie kunt u contact opnemen met arts-onderzoeker L. Vergouw (telefoonnummer: 010-7043822 of l.vergouw@erasmusmc.nl).