Gezonde deelnemers gezocht voor MRI-onderzoek om hersengebieden in kaart te brengen | parkinson-vereniging.nl

Gezonde vrijwilligers voor onderzoek gezocht! “Een atlas van de subcortex voor diepe hersenstimulatie”

Gepubliceerd op 12 september 2016

De subcortex is een structuur diep in de hersenen. Beschadiging van de “zwarte kern” (substantia nigra) van de subcortex is de oorzaak van de ziekte van Parkinson.

Om de symptomen van de ziekte van Parkinson te verminderen kan diepe hersenstimulatie worden toegepast. Hierbij worden stroompjes afgegeven in specifieke gebieden van de subcortex. Dit gebeurt door middel van elektrodes. De methode wordt steeds vaker toegepast en steeds verder verfijnd. Een van de manieren om de methode te verfijnen is door het te opereren gebied beter in kaart te brengen in een atlas. Een goede atlas kan de chirurg helpen bij het bepalen van de plaatsing van de elektroden.

Ons onderzoek richt zich op het maken van deze atlas. Hiervoor vragen wij gezonde vrijwilligers (zonder de ziekte van Parkinson) om mee te doen aan een MRI onderzoek. MRI is een methode waarmee we met behulp van een scanner plaatjes van de hersenen kunnen maken. We gebruiken hiervoor een scanner met een hoge-resolutie (7 Tesla), zodat details beter zichtbaar zijn dan op standaard MRI-scanners in het ziekenhuis.

Omdat de hersenen veranderen als we ouder worden, zoeken we vrijwilligers met verschillende leeftijden (18-80 jaar) die zich over een periode van 4 jaar jaarlijks willen laten scannen.

Wilt u meedoen of heeft u vragen? Bel of mail naar Dr. Alkemade of Dr. Mulder, Universiteit van Amsterdam!

www.subcortex.eu

info@subcortex.eu