Onderwijsproject van inleving naar innovatie voor derdejaarsstudenten Klinische Technologie | parkinson-vereniging.nl

A A
Meer

Onderwijsproject van inleving naar innovatie voor derdejaarsstudenten Klinische Technologie

Studenten Klinische Technologie

Geplaatst op 8 december 2016

De opleiding Klinische Technologie aan de TU Delft, het Erasmus MC en het LUMC leidt op tot klinisch technoloog: een medisch-technisch professional die zijn of haar expertise inzet binnen een medisch behandelteam voor een optimale diagnose en behandeling van de patiënt. De klinisch technoloog kan op een ingenieursmanier het menselijk lichaam en ziektes analyseren en is ‘advanced user’ van complexe technologieën. Met technologie kunnen zij de zorg beter maken, of beter de bestaande zorg beter toepassen.

Van inleving naar innovatie

Het project ‘Van inleving naar innovatie’ is onderdeel van het lijnonderwijs klinische vaardigheden en professioneel gedrag. Het project is bedoeld om derdejaarsstudenten in contact te laten komen met chronisch patiënten om erachter te komen wat de impact van de ziekte/aandoening op het dagelijks leven is en wat er verbeterd kan worden.

Doel hierbij is dat de studenten zich echt verdiepen in de mens achter de aandoening en welke gevolgen een aandoening heeft op alle vlakken van het leven. Denk hierbij aan sport, werk, hobby’s, sociale contacten etc. Door middel van dit project willen we willen we stimuleren dat de afgestudeerde Klinisch Technologen alleen toepassingen maken die aansluiten bij de behoefte van de patiënt. De klinisch technoloog moet geen innovatie bedenken en uitvoeren omdat het kan maar omdat het moet.

De studenten zullen daarom binnen het project in tweetallen tweemaal een afspraak hebben met de patiënt om de behoeften en vragen van de patiënt goed te bespreken. Om goed inzicht te krijgen in de zaken waar een patiënt in het dagelijks leven tegenaan loopt, moedigen de docenten de studenten aan om bv. tijdens hobby of sport van de patiënt af te spreken. De verbeteringen/innovaties die de studenten bedenken hoeven overigens niet op dit vlak te liggen.

Wanneer patiënten aan dit project deelnemen is er voor hen geen direct voordeel tastbaar; de opzet van dit project laat daadwerkelijke productie van technische verbeteringen niet toe, maar wil studenten stimuleren tot het bedenken ervan. Eventuele uitvoering van deze verbeterplannen valt buiten het bestek van dit onderwijsproject. 

Inhoud project

Opdracht binnen project

Kalender

Zelfstudie-opdracht: plan van aanpak

Midden januari 2017

Werkgroep voorbespreken 1ste contactmoment

Februari

Eerste afspraak met patiënt

Februari

Werkgroep 2: nabespreken 1ste contactmoment

Maart

Tweede afspraak met patiënt: verdieping van eerdere contact

Maart

Werkgroep 3: presentatie innovatieve toepassing

April

Eindproduct & Mini-symposium

Midden april

Voor de blauwe onderdelen van het project is actieve betrokkenheid van de patiënt vereist. Uiteraard zijn alle deelnemende patiënten(verenigingen) van harte uitgenodigd om de voorgestelde verbeteringen/innovaties op het mini-symposium bij te wonen.

Voor dit project zoeken wij chronisch patiënten die communicatief vaardig zijn en die het leuk vinden om met de studenten de impact van hun ziekte te bespreken maar ook de mogelijkheden voor innovaties te verkennen. Hierbij willen wij benadrukken dat het beroepsgeheim voor deze derdejaars studenten geldig is. Wel zullen de resultaten van hun bevindingen tijdens de contactmomenten met de patiënten binnen de werkgroepen van ongeveer 12 studenten gedeeld worden met elkaar.

Voor meer informatie of voor het aanmelden van patiënten voor het project kunt u mij mailen op a.linsen@erasmusmc.nl.

Met vriendelijke groet,

Lex Linsen

Lijncoördinator Klinische vaardigheden en professioneel gedrag Klinische Technologie ErasmusMC


Op het gebruik van deze website zijn de gebruiksvoorwaarden van toepassing.
Door het gebruik van de website of het forum gaat u akkoord met de toepasselijkheid van deze voorwaarden. 
Privacy- en cookiepolicy | Opzeggen lidmaatschap