Oproep voor deelnemers onderzoek naar nemen financiële beslissingen | parkinson-vereniging.nl

Oproep voor deelnemers onderzoek naar nemen financiële beslissingen

Deelnemers gezocht voor wetenschappelijk onderzoek naar het nemen van financiële beslissingen

Waar gaat het onderzoek over?

Het nemen van financiële beslissingen, zoals het doen van boodschappen of het sparen voor pensioen, is van groot belang in ons dagelijks leven. Voor sommige mensen kan het nemen van (financiële) beslissingen lastiger zijn dan voor anderen. Ook patiënten met de ziekte van Parkinson hebben mogelijk in de loop van de ziekte meer moeite met het nemen van financiële beslissingen dan voorheen. Echter is hier nog weinig onderzoek naar gedaan. Middels wetenschappelijk onderzoek proberen we een beter begrip te krijgen van hoe financiële beslissingen genomen worden en welke mechanismen hieraan ten grondslag liggen. Voor dit onderzoek zijn wij opzoek naar deelnemers.

Wat wordt er van u verwacht?

Het onderzoek bestaat uit een neuropsychologisch onderzoek bestaande uit vragen en taken naar bijvoorbeeld uw geheugen, planningsvaardigheden, aandacht en uit taken die betrekking hebben op het nemen van financiële beslissingen. Dit onderzoek van tweemaal ongeveer 2 uur (of eenmalig 4 uur) wordt uitgevoerd in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) of (deels) bij u thuis. Voorafgaand zult u enkele vragenlijsten thuis invullen. Voor deelname hoeft u geen kennis of ervaring te hebben met financiële zaken.

Wie kan er deelnemen?

Wij zijn voor dit onderzoek op zoek naar deelnemers met de ziekte van Parkinson.

U kunt helaas niet deelnemen als u behandeld bent middels DBS.

Meer informatie?

Wanneer u interesse hebt in deelname en/of vrijblijvend meer informatie over het project wilt ontvangen, kunt u contact opnemen met:

drs. Dorien Bangma, onderzoeker Rijksuniversiteit van Groningen

Emailadres: FDMproject@rug.nl