Oproep voor mensen met parkinson die last hebben vast visuele hallucinaties | parkinson-vereniging.nl

Oproep voor mensen met parkinson die last hebben vast visuele hallucinaties

Oproep deelnemers voor onderzoek naar visuele hallucinaties

Het zien van mensen, dieren of voorwerpen die niet echt zijn noemen we visuele hallucinaties. Visuele hallucinaties zijn een veel voorkomend en serieus probleem bij mensen met de ziekte van Parkinson. Veel mensen hebben hier last van. De behandeling is lastig en gaat gepaard met soms ernstige bijwerkingen.

Apomorfine

In dit onderzoek zijn we benieuwd of apomorfine helpt bij mensen met visuele hallucinaties. Apomorfine is een medicijn dat al ruim 20 jaar wordt gebruikt bij mensen met gevorderde ziekte van Parkinson. Het wordt toegediend via een pompje waarbij het naaldje in het onderhuidse vetweefsel is gelegen. In het onderzoek vergelijken we de behandeling van apomorfine met een nepgeneesmiddel (een placebo). Toewijzing aan apomorfine of het placebo vindt door loting plaats. Als u last heeft van visuele hallucinaties kunt u apomorfine alleen in onderzoeksverband proberen.

Drie keer naar het ziekenhuis

Voor het onderzoek zijn we op zoek naar mensen met de ziekte van Parkinson die last hebben van visuele hallucinaties. Deelnemers aan het onderzoek moeten drie keer naar het ziekenhuis komen. De eerste keer wordt gekeken of deelnemers geschikt zijn om deel te nemen. Als u geschikt ben om deel te nemen zullen we u en/of uw partner of een thuiszorgorganisatie betrekken en scholen in het gebruik van het apomorfine.

Vragenlijsten

Tijdens het onderzoek wordt iedere dag het pompje aangesloten en een naaldje geprikt. Nadat de scholing heeft plaatsgevonden, zult u tijdens het tweede bezoek aan het ziekenhuis starten met apomorfine (of placebo). Verder zullen een aantal vragenlijsten worden afgenomen. Na vier weken komt u terug in het ziekenhuis om het effect van apomorfine (of placebo) te evalueren. Als het bevalt kunt u hiermee doorgaan.

Meer informatie

Indien u nog vragen heeft kunt u de onderzoekers per e-mail bereiken op of op telefoonnummer 050-3611519.