Oproep wilsverklaringen Patiëntenfederatie Nederland | parkinson-vereniging.nl

Oproep wilsverklaringen Patiëntenfederatie Nederland

PatintenFederatie_Nederland.png

Wilsverklaringen. Wat vindt u belangrijk en wat zijn uw ervaringen?

Patiëntenfederatie Nederland merkt steeds vaker dat mensen meer informatie willen over het vastleggen van wensen in de zorg. Vaak gaat het om een wilsverklaring.

Wat wilt u?

Met een wilsverklaring kunt u zelf aangeven wat u wel, en wat u niet wilt. Wilt u zo lang mogelijk behandeld worden? Of zijn er grenzen aan wat u wilt? En welke begeleiding verwacht u van uw dokter? Met een wilsverklaring kunt u ervoor zorgen dat ook als u zelf niet meer kunt aangeven wat u wilt, u toch de zorg krijgt die bij u past.

Bespreken is belangrijk

Het maken van een wilsverklaring is vaak niet zomaar met één druk op de knop geregeld. Er over in gesprek gaan kan helpen. Met uzelf, met naasten en uw arts. Zowel patiënten, naasten als dokters vinden dat lastig. Toch is het wel belangrijk om op tijd met uw arts en naasten te praten over uw wensen en verwachtingen over uw zorg als u dat zelf niet meer kunt aangeven. Ook als u vertrouwt op familie, geloof of genezing.

Uw ervaringen

Misschien denkt u wel eens na over een wilsverklaring. Misschien heeft u een wilsverklaring of overweegt u om er één op te stellen.  Patiëntenfederatie Nederland is benieuwd naar uw ervaringen met wilsverklaringen. Vertel ons waar u tegenaan loopt en vul onze vragenlijst in. U kunt de vragenlijst ook invullen als u geen wilsverklaring heeft. Ga naar de vragenlijst

Zorg rondom levenseinde

Heel vaak gaan wilsverklaringen over de zorg rondom het levenseinde. Een hulpmiddel bij het spreken over levenseinde met uw arts en naasten is het e-book “Praat op tijd over uw levenseinde”. Dit is te vinden via de website van Patiëntenfederatie Nederland op de website. Het e-book kan gemakkelijk geprint worden.