(V-time) Samen in beweging: training gericht op het verbeteren van lopen | parkinson-vereniging.nl

(V-time) Samen in beweging: training gericht op het verbeteren van lopen

Samen in beweging: training gericht op het verbeteren van lopen

V-time valpreventie onderzoek

Het nieuwe jaar is begonnen. Voor velen hét moment om weer in beweging te komen, maar bewegen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Soms gaat dit met vallen en opstaan. Dit jaar starten we vanuit het UMC St Radboud twee trainingen om het risico op vallen te verkleinen en het lopen te verbeteren. Deze trainingen maken onderdeel uit van een internationaal onderzoek onder leiding van professor Bas Bloem. Voor het onderzoek zijn we op zoek naar deelnemers. Doet u mee?

De trainingen
Deelnemers aan het onderzoek worden willekeurig ingedeeld in één van twee trainingsgroepen. Beide trainingen zijn gericht op het verbeteren van fysiek functioneren en het verminderen van het valprobleem. Eén groep volgt een trainingsprogramma op een loopband met als doel het verbeteren van lopen en fysieke fitheid. De andere groep traint op een loopband en ziet tijdens het lopen een virtuele wereld voor zich op een beeldscherm. Deze training is een nieuwe soort van ‘gaming’ waarbij deelnemers hun eigen voetbeweging op het scherm zien. Deelnemers wanen zich hierdoor in een park of stad en dienen al lopend verschillende obstakels, zoals een regenplas, te ontwijken. Hiermee trainen we het lopen in complexe omgevingen. Deelnemers dragen tijdens beide trainingen een veiligheidsgordel om vallen te voorkomen en er is continu begeleiding aanwezig.

De metingen
In het kader van het onderzoek kijken we voor, tijdens en na de training uitgebreid naar het lopen en denken (bijvoorbeeld door het uitvoeren looptaken en het invullen van vragenlijsten). Bij een aantal deelnemers wordt ook een MRI scan gemaakt om te bepalen welk effect de training op de hersenen heeft. De trainingen en metingen vinden plaats op Dekkerswald (Nijmeegsebaan, Groesbeek).

Deelname
Meedoen aan het onderzoek en de trainingen biedt u een mooie gelegenheid om uw lopen en denken te verbeteren en hiermee het risico op vallen te verkleinen. Bent u:

• tussen de 60 en 85 jaar oud;
  • in het afgelopen half jaar minimaal twee keer gevallen;
  • bekend met de ziekte van Parkinson Hoehn en Jahr II-III;
  • gemotiveerd om lopen en denken te verbeteren en valrisico te verminderen en
  • woonachtig in omgeving Nijmegen?

Dan komt u in aanmerking voor deelname. Deelname aan de training is kosteloos en in overleg worden reiskosten vergoed. Voldoet u aan alle bovenstaande punten en bent u geïnteresseerd en/of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op. Wij geven u graag meer informatie over de training en bijbehorend onderzoek.

Informatie over het onderzoek

Klik hier voor de nieuwsbrief van oktober 2015 over dit project.