Toepasbaarheid van EEG voor het detecteren en voorspellen ‘bevriezen van lopen’ bij de ziekte van Parkinson | parkinson-vereniging.nl

DEELNEMERS GEZOCHT:

Geplaatst op 19 september 2017

Mensen met de ziekte van Parkinson kunnen last hebben van ‘freezing of gait’, ofwel bevriezen van lopen. Bevriezen van lopen is het gevoel dat de voeten vastgeplakt zitten aan de grond. Tijdens bevriezen van lopen hebben mensen een verhoogde kans op vallen. Cues, zoals geluid of strepen op de vloer, kunnen bevriezen van lopen verminderen. Bij voorkeur is een cue alleen aanwezig als iemand dreigt te bevriezen. Het is dus noodzakelijk dat we kunnen voorspellen wanneer iemand dreigt te bevriezen. Waarschijnlijk is dit mogelijk via EEG (elektro-encefalogram). Een EEG is een onderzoek waarbij hersenactiviteit via de huid op het hoofd wordt gemeten. De elektroden, kleine metalen plaatjes, worden op het hoofd geplaatst in een soort badmuts.

Doel van het onderzoek
In dit onderzoek krijgen deelnemers een soort badmuts op, waarop de elektroden worden geplaatst. Hiermee kunnen we de hersenactiviteit meten. Vervolgens vragen we deelnemers om te draaien en stappen op de plaats. Dit doen we om bevriezen van lopen uit te lokken. In het onderzoek evalueren we of we door middel van EEG bevriezen van lopen kunnen detecteren en voorspellen.

Wat houdt deelname aan het onderzoek in?
Deelnemers aan het onderzoek komen eenmalig naar Radboud Universiteit in Nijmegen. Het onderzoek duurt ongeveer 3 uur. Het onderzoek bevat het invullen van enkele vragenlijsten en het uitvoeren van een  aantal taken op de plaats, waaronder stappen en het maken van een halve draai.

Het onderzoek wordt tijdens ‘off’ uitgevoerd, 12 uur na inname van parkinsonmedicatie. Hierdoor kunnen parkinson-symptomen tijdelijk toenemen. Dit verdwijnt weer zodra de vaste medicijnen na het onderzoek worden ingenomen. Uw behandelend neuroloog wordt gevraagd toestemming te geven voor dit onderzoek. Het meten van hersenactiviteit door middel van EEG is niet pijnlijk. Het bevriezen van lopen heeft een verhoogd risico op vallen. Tijdens de taken op de plaats zal er iemand naast u staan, zodat u niet kunt vallen. Reiskosten worden vergoed. Voor iedereen die meedoet aan dit onderzoek is een verzekering afgesloten. De verzekering dekt schade door het onderzoek. Niet alle schade is gedekt. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met Msc Ying Wang. U vindt haar contactgegevens onderaan deze brief.

Wie kan er meedoen aan het onderzoek?
U kunt meedoen aan dit onderzoek als u de ziekte van Parkinson heeft en meer dan één keer per dag bevriezen van lopen ervaart. U kunt niet meedoen als u  veel problemen met het geheugen of concentratie heeft. Ook kunt u niet meedoen als u een andere aandoening heeft die het looppatroon beïnvloed, zoals artrose. Daarnaast moet u kunnen draaien en stappen op de plaats zonder gebruik te maken van hulpmiddelen, zoals een wandelstok. Voor het verkrijgen van goede data zoeken we mensen die niet kaal of bijna kaal zijn.

Deelname aan tweede onderzoek
Dit eerste onderzoek is vooral gericht op het verkrijgen van goede EEG gegevens. Uiteindelijk willen we het onderzoek kunnen toepassen op het dagelijks leven. Daar hebben we een tweede onderzoek voor nodig. Tijdens dit tweede onderzoek zult u enkele looptaken uitvoeren, waaronder lopen en onderweg een halve of hele draai maken. Voorafgaand aan het eerste onderzoek vragen we u of we u mogen benaderen voor het tweede experiment. Als u hiervoor toestemming geeft, kunt u die ten alle tijden weer intrekken zonder opgaaf van reden.

Meer informatie?
Wanneer u interesse heeft in een van beide onderzoeken, neemt u dan gerust (vrijblijvend) contact op.

Hartelijk dank voor uw interesse in ons onderzoek!

Msc Ying Wang
Radboud Unversiteit Nijmegen