Diepe hersenstimulatie met meer comfort. | parkinson-vereniging.nl

Diepe hersenstimulatie met meer comfort.

Diepe hersenstimulatie met meer comfort

Geplaatst op 12 november 2014

Diepe hersenstimulatie is de afgelopen 20 jaar een vast onderdeel geworden bij de behandeling van de ziekte van Parkinson. Het plaatsen van een elektrode in het juiste gebied in de hersenen biedt verlichting van symptomen als over-beweeglijkheid, spiersverstijving, beven en traagheid. De operatie wordt als zwaar ervaren, onder meer omdat de mensen die een elektrode geplaatst krijgen gedurende enkele uren volledig wakker - in off-state (zonder dopamine medicatie) -  met een relatief zwaar frame op hun hoofd in de operatiekamer moeten doorbrengen. Gedurende deze uren kunnen zij nauwelijks bewegen omdat het frame is vastgezet aan de operatietafel. Een nieuwe neurochirurgische techniek binnen de diepe hersenstimulatie maakt het frame overbodig en verhoogt het comfort voor mensen tijdens de dag van de operatie.

Lees het hele artikel