Presentatie Duality op het ISPGR congres in Vancouver, Canada | parkinson-vereniging.nl

Presentatie Duality op het ISPGR congres in Vancouver, Canada

Van 29 juni tot 3 juli 2014 vond het International Society for posture and gait research (ISPGR) congres plaats in Vancouver, BC, Canada. Mede dankzij financiële ondersteuning van de Parkinson Vereniging was het mogelijk voor mij om hieraan deel te nemen en hier een presentatie te houden over het Duality onderzoek.

Ruim twee jaar werk ik als fysiotherapeut-onderzoeker aan de Duality-study. In deze studie, waaraan 120 parkinsonpatiënten deelnemen, evalueren we de meerwaarde van een fysiotherapeutische dubbeltaaktraining. Deelnemers aan de studie hebben we onder andere via een oproep in het Parkinson magazine gerekruteerd.

Het is bekend dat mensen met de Ziekte van Parkinson moeite hebben om tijdens het bewegen tegelijkertijd een andere taak uit te voeren (dubbeltaak). Bijvoorbeeld lopen en tegelijkertijd een kopje koffie dragen, of opstaan uit een stoel en tegelijkertijd met iemand praten. Vooral het lopen en tegelijkertijd nadenken kan grote problemen geven. Dit leidt tot een hoger valrisico. Op dit moment weten we nog niet goed hoe we dit dubbeltaak probleem kunnen verminderen maar we hebben hier wel ideeën over gebaseerd op wetenschappelijke experimenten en ervaring van deskundige fysiotherapeuten. Om te achterhalen of en hoe dubbeltaken het best getraind kunnen worden zijn we daarom in November 2011 vanuit het Radboudumc gestart met de Duality studie. Dit is in samenwerking met de Katholieke Universiteit Leuven in België. Met de inzichten die we verkrijgen middels dit onderzoek hopen we fysiotherapeuten adviezen te kunnen geven over hoe problemen met dubbeltaken bij patiënten met de Ziekte van Parkinson te verminderen.

Om de opgedane kennis ook internationaal bekend te maken mocht ik een presentatie geven op het ISPGR congres te Vancouver, Canada. Het ISPGR congres wordt ieder jaar gehouden en bied onderzoekers een internationaal platform om met elkaar in contact te komen en onderzoeksresultaten te delen. Daarnaast bezoeken clinici het congres om op de hoogte te blijven van de laatste resultaten binnen hun vakgebied. Ik mocht er een posterpresentatie geven over welke factoren een rol spelen bij problemen met dubbeltaken. Enerzijds gaf mij dit de mogelijkheid om clinici te informeren over het Duality onderzoek anderzijds kon ik veel opsteken van reeds opgedane kennis door mede onderzoekers. Door te overleggen en te discussiëren met mede onderzoekers die ook onderzoek doen naar de ziekte van Parkinson helpen we elkaar om het onderzoek naar een hoger niveau te tillen waarmee we hopen een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van zorg bij de ziekte van Parkinson.

Ik waardeer de financiële bijdrage die de Parkinson Vereniging mij heeft gegeven voor deelname aan het ISPGR congres dan ook ten zeerste.

Esther Molenaar