Proefschrift dhr. Elbers | parkinson-vereniging.nl

Proefschrift dhr. Elbers

De invloed van vermoeidheid op dagelijkse activiteiten bij patienten met de ziekte van Parkinson

Geplaatst op 21 december 2015

Naar schatting heeft meer dan 50% van de parkinsonpatiënten vermoeidheidsklachten. Ondanks eerder onderzoek is de oorzaak van vermoeidheid en de invloed van vermoeidheid op het dagelijks leven nog onduidelijk. Hierdoor weten we niet goed hoe we vermoeidheid het beste kunnen meten en behandelen bij patiënten met de ziekte van Parkinson.

De doelstelling van het proefschrift was om de invloed van vermoeidheid op de kwaliteit van leven en lichamelijke activiteit bij patiënten met de ziekte van Parkinson te onderzoeken. Ook hebben we de kwaliteit van veel gebruikte vermoeidheidsvragenlijsten onderzocht, en een literatuurstudie uitgevoerd naar de effecten van behandeling voor vermoeidheid bij parkinsonpatiënten.

Ondanks dat parkinsonpatiënten vermoeid zijn, tonen de resultaten in het proefschrift aan dat vermoeidheid nauwelijks invloed heeft op kwaliteit van leven en lichamelijke activiteit. De invloed van vermoeidheid op dagelijkse activiteiten wordt vertekend door de ernst van een eventueel aanwezige depressie of angststoornissen. Op basis van de onderzochte literatuur kunnen we geen duidelijk advies geven voor het meten en behandelen van vermoeidheid bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Aanbevolen wordt om bij patiënten die naast hun vermoeidheid ook last hebben van stemmingsstoornissen, deze stoornissen eerst te behandelen voordat de vermoeidheid zelf behandeld wordt.

Tags: