Proefschrift J. Nonnekes | parkinson-vereniging.nl

Proefschrift J. Nonnekes

De afgelopen jaren heeft Jorik Nonnekes van het RadboudUMC in Nijmegen in het kader van zijn promotieonderzoek verschillende studies uitgevoerd naar loop- en balansproblemen bij mensen met de ziekte van Parkinson en mensen met hereditaire spastische paraplegie. Op 2 september 2015 is hij cum laude gepromoveerd op zijn proefschrift getiteld “Balance and gait in neurodegenerative disease: what startle tells us about motor control”.

Loop- en balansproblemen komen vaak voor bij de ziekte van Parkinson. Bij mensen met de ziekte van Parkinson kan er sprake zijn van een bijzonder soort loopprobleem, namelijk bevriezen van lopen. Hierbij hebben mensen plotseling het gevoel alsof hun voeten vastgeplakt zitten aan de grond. Helaas zijn behandelopties beperkt, en  vaak niet systematisch onderzocht. Jorik heeft allereerst onderzoek gedaan naar de onderliggende mechanismen achter loop- en balansproblemen. Specifiek was hij hierbij geïnteresseerd in de rol van een klein gebied in de hersenstam: de reticulaire formatie. Zijn onderzoek laat zien dat dysfunctie van de reticulaire formatie bijdraagt aan bevriezen van lopen bij mensen met Parkinson. Naast deze meer fundamentele studies, heeft hij samen met een internationale groep experts een behandelprotocol voor bevriezen van lopen bij de ziekte van Parkinson geschreven. Dit behandelprotocol is gepubliceerd in het gerenommeerde Lancet Neurology.