Proefschrift K. Doorn, Afweercellen in het brein | parkinson-vereniging.nl

Proefschrift K. Doorn, Afweercellen in het brein

Nederlandse samenvatting proefschrift Karlijn Doorn

‘Afweercellen in het brein; hersengebied-specifieke verschillen bij de ziekte van Parkinson’

Geplaatst op 15 juni 2015

Promotie: 30 Juni 2015, Agnieten kapel, Universiteit van Amsterdam
Promotor: Prof.Dr. P.J. Lucassen (SILS-CNS, UVA)
Co-promotoren: Dr. AMW Van Dam (VUMC), Dr. B. Drukarch (VUMC)

De ziekte van Parkinson is een progressieve neurodegeneratieve aandoening van het centrale zenuwstelsel die voorkomt bij 1 tot 2% van de populatie boven de 65 jaar. Naast de kenmerkende  spier- en houdings-problemen, de zgn 'motor' symptomen, komen echter ook 'non-motor' symptomen veel voor. Klachten als een verminderd reukvermogen, slaapproblemen, depressie, stoornissen van het autonome zenuwstelsel en geheugen problemen treden vaak al op voordat de motor problemen ontstaan. Waar de motor problemen veroorzaakt worden door verlies van dopamine cellen in een hersengebied genaamd de substantie nigra, vermoedt men dat bij de non-motor symptomen de stapeling van het eiwit alpha-synucleine een rol speelt. Dit eiwit komt in veel verschillende hersengebieden voor en lijkt zich tijdens het voortschrijden van de ziekte volgens een vast patroon te verspreiden door het brein.

Naast deze alpha-synucleine pathologie zijn er in de hersenen van Parkinson patienten ook cellen die betrokken zijn bij infectie en ontstekingsprocessen. Dit betreft microgliacellen, belangrijke immuuncellen die in het brein als een eerste lijnsverdediging worden gezien omdat ze continu hun lokale omgeving inspecteren en snel reageren op indringers, schade of vreemde stoffen. Naast een beschermende rol kunnen microglia ook schade aanrichten en komen ze in verschillende vormen voor. Ze hebben dan ook verschillende eigenschappen en responsen. De reactie van deze microgliacellen is waarschijnlijk mede afhankelijk van het hersengebied waar ze zich in bevinden, alsmede van lokale omstandigheden zoals bv de aan- of afwezigheid van het alpha-synucleine eiwit.

Tot nu toe waren er slechts wat voorzichtige microgliacel veranderingen aangetoond in de substantia nigra van overleden Parkinson patienten maar was er nog maar weinig bekend over de aanwezigheid en rol van microgliacellen in andere hersengebieden, bv in gebieden waarvan we weten dat ze betrokken zijn bij deze non-motor symptomen. In dit proefschrift werden de verschillende typen microglia nader gekarakteriseerd en ook in hersengebieden buiten de substantia nigra in kaart gebracht, en werd hun relatie met het ziekteproces alsmede met de aanwezigheid van alpha-synculeine en celdood in die gebieden bestudeerd.

Studies naar de rol van de microglia bij de ziekte van Parkinson leveren belangrijke nieuwe inzichten over de rol van deze immuuncellen en ontstekingsfactoren bij deze ziekte. Omdat ontstekingsprocessen redelijk goed met medicijnen te beinvloeden zijn, kan dit onderzoek dan ook een basis vormen voor het ontwikkelen van aanvullende therapieen, die naast de bestaande medicatie tegen motor symptomen, gericht zouden kunnen zijn op het verminderen van de non-motor symptomen dmv ontstekingsremming.