Proefschrift Maartje Louter | parkinson-vereniging.nl

Proefschrift Maartje Louter

Samenvatting proefschrift Maartje Louter

“Sleep in Parkinson’s disease, a focus on nocturnal movements”

Geplaatst op 24 februari 2015

Voor iedereen is slaap belangrijk, maar dit wordt nog duidelijker bij mensen met een chronische aandoening, zoals de ziekte van Parkinson. In haar proefschrift bestudeerde Maartje Louter nachtelijke slaapproblemen bij Parkinson, waarbij ze met name keek naar het bewegen in de slaap. Meer dan een derde van de Parkinsonpatiënten gaf aan dat slaapproblemen een aspect van hun ziekte is wat ze met hun behandelaar willen bespreken. In het proefschrift worden concrete handvatten geboden voor behandelaars om slaapstoornissen op te sporen, te behandelen en om in te schatten wanneer verwijzing naar een slaapcentrum goed zou zijn. Veel patiënten met Parkinson geven aan dat ze moeite hebben met omdraaien in bed. In dit promotieonderzoek werd aangetoond dat problemen met omdraaien in bed leiden tot een verslechtering van zowel de subjectieve als objectieve slaapkwaliteit. Daarbij is niet zozeer aantal draaien verminderd, maar blijkt vooral dat het patroon van de beweging veranderd is bij Parkinson. De promotie vond plaats in een samenwerkingsverband tussen het RadboudUMC en het slaapcentrum Kempenhaeghe.