Hoe denkprocessen het lopen en de balans beïnvloeden - K. Smulders | parkinson-vereniging.nl

Hoe denkprocessen het lopen en de balans beïnvloeden - K. Smulders

Hoe denkprocessen het lopen en de balans beïnvloeden

Onderzoek bij patiënten met een CVA en patiënten met de ziekte van Parkinson

Proefschrift Katrijn Smulders, Radboud Universiteit Nijmegen

Hoewel je er waarschijnlijk niet bij stil staat, gaat lopen in alledaagse situaties niet automatisch. Je moet je doel bereiken, rekening houden met het verkeer, en wellicht voer je tegelijkertijd een gesprek met iemand. Bij al dit soort situaties zijn denkprocessen betrokken. Toch vinden we deze situaties niet erg uitdagend. Dat is anders voor patiënten met neurologische aandoeningen. Niet alleen hebben deze patiënten bewegingsproblemen, denkprocessen zijn ook regelmatig aangetast. Het proefschrift van Katrijn Smulders gaat over de rol van denkprocessen (cognitie) bij loop- en balansproblemen van patiënten na een herseninfarct of patiënten met de ziekte van Parkinson.

Het eerste deel van dit proefschrift richtte zicht op de hoeveelheid aandacht die nodig is om te lopen in omstandigheden zoals die in het dagelijks leven voorkomen. Hiervoor werd een dubbeltaak gebruikt. In twee onderzoeken zagen we dat zelfs patiënten die goed hersteld zijn na een CVA, meer aandacht nodig hebben om een obstakel te vermijden tijdens het lopen. Het goede nieuws was dat we in het tweede onderzoek ook zagen dat een speciaal trainingsprogramma op een lopende band de hoeveelheid aandacht die nodig is om obstakels te vermijden, vermindert.

In het tweede deel van het proefschrift richtte ik me op mensen met de ziekte van Parkinson. Dubbeltaakproblemen komen regelmatig voor bij Parkinson en een van de gedachten is dat vallen daardoor veroorzaakt wordt. Dit kon ik in een groot onderzoek niet bevestigen: de dubbeltaakprestatie was niet verschillend tussen vallers en niet-vallers. In een andere studie vonden we wel dat impulsief gedrag het valrisico kon voorspellen.

In de laatste twee hoofdstukken stond een specifieke cognitieve functie centraal: het vermogen om flexibel te schakelen tussen taken. We vonden dat parkinsonpatiënten die last hebben van bevriezen tijdens het lopen meer moeite hadden om te schakelen tussen voor- en achteruit stappen dan patiënten die geen last hebben van bevriezen. Een dergelijk schakelprobleem zagen we echter niet terug als de stap werd gezet in reactie op een balansverstoring.

Samengevat kunnen we uit dit proefschrift opmaken dat loop- en balansproblemen bij patiënten na een CVA en parkinsonpatiënten deels verklaard worden door cognitieve problemen. Het is daarom van belang om bij het analyseren van loop- en balansproblemen niet alleen vanuit een bewegingsperspectief te kijken, maar ook aandacht te geven aan cognitieve processen.