Slimme hersenstimulatie | parkinson-vereniging.nl

Slimme hersenstimulatie

Gepubliceerd op 21-04-2015

Diepe hersenstimulatie (deep brain stimulation, DBS ) is één van de behandelingen voor de ziekte van Parkinson in een gevorderd stadium. Bij DBS worden er door elektroden diep in de hersenen te plaatsen kleine elektrische pulsen gegeven waardoor symptomen zoals trillen, stijfheid en traagheid verminderd kunnen worden. Hoewel deze behandeling al meer dan 25 jaar succesvol toegepast wordt is het exacte werkingsmechanisme nog onopgehelderd, is er slechts een beperkte effectiviteit en kunnen er bijwerkingen ontstaan van de elektrische pulsen. Hiernaast is het ook zo dat de eerder genoemde symptomen nog steeds kunnen wisselen in ernst en afhankelijk blijven van medicatie.

Op dit moment wordt DBS bij de meeste patiënten continu toepast op zo’n manier dat er 130 elektrische pulsen per seconde gegeven worden gedurende de hele dag. In ons onderzoek hebben we ons bezig gehouden met de vraag of het ook mogelijk zou kunnen zijn om alleen te stimuleren wanneer dit noodzakelijk is, dat wil zeggen wanneer de symptomen aanwezig zijn. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om continu te weten wat de ernst van de verschillende symptomen is. Hiervoor is het noodzakelijk om zogenaamde biomarkers te gebruiken; indicatoren die informeren over de actuele toestand van de symptomen.

In de afgelopen jaren is er veel bekend geworden over de signalen in de hersenen en spieren bij de ziekte van Parkinson. Zo is het duidelijk geworden dat de hoeveelheid hersenactiviteit die tussen de 12 en 30 keer per seconde oscilleert (beta golven) sterk gekoppeld is aan de hoeveelheid aanwezige traagheid en stijfheid en dat deze door middel van DBS of medicatie vermindert.

In onze experimenten hebben we bij Parkinson patiënten in de week na hun DBS operatie gekeken of het mogelijk was om alleen te stimuleren als de hoeveelheid beta golven diep in de hersenen boven een bepaalde waarde uitkwam. Het bleek dat deze ‘slimme’ wijze van stimuleren zeer effectief was en symptomen net zo goed, en mogelijk zelfs beter, dan normale, continue, DBS kon onderdrukken. Hiernaast was het zo dat articulatie-problemen, een veel voorkomende bijwerking van DBS, duidelijk minder voorkwamen met onze slimme manier van stimuleren. Als laatste bleek dat als patiënten hun medicatie innamen de slimme stimulatie nog maar zo’n 10% van de oorspronkelijke tijd hoefde te stimuleren zonder dat dit ten koste ging van de effectiviteit.

Het lijkt er dan ook op dat door DBS slimmer te laten stimuleren symptomen beter, veiliger en efficiënter bestreken kunnen worden. Er is echter nog wel vervolgonderzoek om deze methode over langere tijd toe te passen. Met de komst van nieuwe implanteerbare systemen die recent beschikbaar zijn gesteld door verschillende producenten zou onze slimme manier van stimuleren mogelijk al binnen een aantal jaren toegepast kunnen worden.

Dr. Martijn Beudel is arts-onderzoeker en in opleiding tot neuroloog in het Universitair Medisch Centrum Groningen. In het laatste jaar van zijn opleiding heeft hij het bovengenoemde onderzoek, mede dankzij de Parkinson vereniging, uit kunnen voeren in samenwerking met artsen en onderzoekers van de universiteit van Oxford en University College London.