Ademtest voor de Ziekte van Parkinson? | parkinson-vereniging.nl

Ademtest voor de Ziekte van Parkinson?

Publicatiedatum: 2015-02-17

Wetenschappers uit Israël hebben een test ontwikkeld, waarmee mogelijk de ziekte van Parkinson kan worden ontdekt door middel van een ademtest. In de lucht die mensen uitademen, zitten stoffen die koolwaterstoffen worden genoemd (in het Engels: volatile organic compounds; VOC). De onderzoekers denken dat de samenstelling van deze VOC’s verschillend is tussen mensen met en mensen zonder de ziekte van Parkinson en mogelijk zelfs verschillend van mensen met verschillende parkinsonismen. Dit verschil in samenstelling van uitgeademde lucht hebben zij aangetoond in een kleine groep proefpersonen via een ademtest. Meer onderzoek is nodig om vast te stellen of deze test inderdaad een verschil kan aantonen en zo ja, of deze test als hulpmiddel voor diagnose kan worden gebruikt.

Bron: BBC News, Breath test for Parkinson’s disease, Michelle Roberts, 11 feb 2015 http://www.bbc.com/news/health-31364407

Onderzoeksartikel: Nakhleh M.K. et al., Parkinsonism Relat. Disord. 2015, 21(2): 150-3, Distinguishing idiopatic Parkinson’s disease from other parkinsonian syndromes by breath test