Het effect van ‘repetitive Transcranial Magnetic Stimulation, rTMS’ op motor-symptomen van de ziekte van Parkinson. | parkinson-vereniging.nl

2015-02-25

Bij repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS), of te wel herhaalde magnetische transcraniële stimulatie, kunnen door middel van een magneetpuls hersengebieden worden gestimuleerd. rTMS is al in veel studies onderzocht als mogelijke therapie voor mensen met de ziekte van Parkinson. In de studie van Chou en collega’s, een meta-analyse, werden wetenschappelijke publicaties van veel verschillende onderzoeken naar het gebruik van rTMS bij parkinson onderzocht. Conclusie uit deze literatuurstudie is, dat rTMS de motor-symptomen van mensen met de ziekte van Parkinson lijkt te verbeteren. De plaats van de stimulatie, de frequentie van de stimulatie en het aantal pulsen zijn hierbij heel bepalend.

Bron:

JAMA Neurol. 2015 Feb 16. doi: 10.1001/jamaneurol.2014.4380. [Epub ahead of print]

Effects of Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation on Motor Symptoms in Parkinson Disease: A Systematic Review and Meta-analysis.

Chou YH, Hickey PT, Sundman M, Song AW, Chen NK.