Nieuw medicijn zorgt voor minder ‘off-tijd’ bij mensen met de ziekte van Parkinson | parkinson-vereniging.nl

Het middel ONGENTYS (opicapone) van Bial, een Portugees farmaceutisch bedrijf, zorgt ervoor dat mensen met parkinson minder off-tijd ervaren. Dit is aangetoond in een gerandomiseerdedubbelblindefase-3 studie. Opicapone is een catechol-O-methyltransferase (COMT) remmer. Dat is een middel dat de omzetting van levodopa in het bloed remt, waardoor er meer in de hersenen terechtkomt. Opicapone wordt dus (1 maal per dag) gebruikt bij mensen die ook levodopa gebruiken. Uit de resultaten van deze studie lijkt opicapone meer effect te hebben dan het veelgebruikte entacapon.

European Medicines Agency (EMA) heeft ONGENTYS (opicapone) nu goedgekeurd voor de Europese markt. In 2016 en 2017 zal het geneesmiddel in de verschillende Europese landen beschikbaar komen. Voor meer informatie lees het (engelstalige) persbericht: http://www.epda.eu.com/en/news/07-05-bial/

Bron:

persbericht Bial, 19 maart 2015, via website EPDA: http://www.epda.eu.com/en/news/03-19-bial/

persbericht Bial, 5 juli 2016, via website EPDA: http://www.epda.eu.com/en/news/07-05-bial/