Yoga lijkt positief effect te hebben bij parkinson | parkinson-vereniging.nl

Yoga lijkt positief effect te hebben bij parkinson

Amerikaanse onderzoekers hebben bij een kleine groep mensen met de ziekte van Parkinson gekeken of twee maal per week Yoga-training effect heeft. De Yoga werd gedurende 12 weken aangeboden aan 8 mensen met een vroeg stadium van parkinson. De mensen die deze Yoga hebben gedaan, werden vergeleken met 5 mensen die geen Yoga hadden gedaan. De Yoga-deelnemers hadden een verbetering in de UPDRS (een maat voor de ernst van de ziekte van Parkinson) en een verbeterde kwaliteit van leven. De onderzochte groep mensen is echter te klein om hieruit vast te stellen dat Yoga helpt bij parkinson: hiervoor is meer onderzoek nodig.

Bron: A randomized controlled pilot study of the therapeutic effects of yoga in people with Parkinson’s disease, N.K. Sharma et al., 2015, International Journal of Yoga 8 (1): 74-79.

Tags: