Onderzoeksagenda

De activiteiten ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek richten zich op de volgende prioriteiten:

• Oorzaak, remming en genezing:
    Onderzoek dat bijdraagt aan meer kennis over het ontstaan van de ziekte van Parkinson en parkinsonismen en de over de mogelijkheden om parkinson(ismen) te remmen, stoppen of genezen.
  • Parkinsonismen:
    Onderzoek dat bijdraagt aan meer kennis over (ontstaan, symptomen en behandeling van) parkinsonismen.
  • (Para-)medische behandeling:
    Onderzoek dat bijdraagt aan meer kennis over optimale paramedische en medische behandeling van (symptomen van) de ziekte van Parkinson en parkinsonismen.
  • Aanvullende therapieën:
    Onderzoek dat bijdraagt aan meer kennis over de veiligheid en effectiviteit van aanvullende therapieën bij parkinson(ismen).
  • Voeding en beweging:
    Onderzoek dat bijdraagt aan meer kennis over de veiligheid en effectiviteit van bewegings- en voedingsinterventies bij parkinson(ismen).
  • Patiëntvaardigheden en eigen regie:
    Onderzoek dat bijdraagt aan meer kennis over het vergroten van de patiëntvaardigheden en het vergroten van zelfregie van mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme.

Patiëntenparticipatie

De Parkinson Vereniging stimuleert het betrekken van patiënten bij wetenschappelijk onderzoek. Binnen de vereniging zijn leden actief als patiëntonderzoekers. Meer informatie over patiëntenparticipatie bij wetenschappelijk onderzoek leest u hier. Patiëntonderzoekers zijn te benaderen via onderzoek@parkinson-vereniging.nl.