Apomorfine | parkinson-vereniging.nl

Apomorfine

Laatst gewijzigd op 15 februari 2016

Apomorfine.jpg

Parkinsonspatiënten die, ondanks een optimale instelling op oraal gebruikte geneesmiddelen, last blijven houden van periodes van grote (over) beweeglijkheid afgewisseld met stijfheid en niet voldoende reageren op Levodopa kunnen er soms baat hebben het gebruik van Apomorfine naast de orale medicijnen. Dit is een medicijn dat behoort tot de groep dopamine-agonisten en kan afwisselend toegediend worden met behulp van een zogenaamde Apomorfine pen en als continue therapie via een pompje. Door de continue stimulatie van dopamine receptoren neemt de responsfluctuatie af.

Via de ApoGo pen (injectie in de buikhuid) werkt Apomorfine na ongeveer 10 minuten en houdt 45-60 minuten aan. Deze injecties zijn vooral geschikt voor patiënten die plotselinge onvoorspelbare ‘off' perioden hebben, die met de beschikbare medicijnen niet gemakkelijk te behandelen zijn.

Toediening van Apomorfine via de ApoGo pomp gaat naar een kleine katheder die in het onderhuidse weefsel van de buikhuid wordt gebracht. Deze toediening is vooral geschikt voor patiënten met een onvoorspelbaar wisselend functioneren, gepaard gaande met veel ‘off' perioden (tenminste 4-5 per dag) en overtollige bewegingen (hyperkinesieën). Door de continue toediening wordt het functioneren veel stabieler. Vraag uw neuroloog naar meer informatie

ApoGo Pen
Klik hier voor de brochure van de ApoGo pen.
Klik hier voor de bijsluiter van de ApoGo pen.

ApoGo pomp
Klik hier voor de brochure van de ApoGo pomp.
Klik hier voor de bijsluiter van de ApoGo pomp.

U moet Adobe Flash installeren om deze inhoud weer te geven.