Preferentiebeleid | parkinson-vereniging.nl

Preferentiebeleid

Preferentiebeleid voor medicijnen: welke gevolgen heeft dit voor mij?

U gaat naar uw apotheek om zoals gebruikelijk uw medicijnen op te halen. Het doosje dat u krijgt overhandigd, ziet er echter anders uit dan het doosje dat u vorige keer kreeg. Ook de pilletjes die er in zitten zien er anders uit; ze zijn kleiner en hebben een ander kleurtje. Daarom vraagt u aan de medewerker van de apotheek of dit wel klopt. “Ja zeker, deze zijn van een ander merk maar zijn verder precies het zelfde als die van de vorige keer”.

De situatie die hierboven is geschetst, komt door het preferentiebeleid. Preferentiebeleid houdt in dat een zorgverzekeraar mag kiezen welk geneesmiddel hij vergoedt, wanneer er verschillende geneesmiddelen met de zelfde werkzame stof en zelfde sterkte bestaan. In de praktijk betekent dit vaak dat in plaats van het oorspronkelijke, veel duurdere merkmedicijn, u nu een veel goedkopere, merkloze variant ontvangt. Deze merkloze medicijnen worden ook wel generieke medicijnen genoemd.

Lees voor meer informatie het hele artikel in Parkinson Magazine 2-2015 (maart 2015) of bekijk de presentatie van Teus van Laar die hij heeft gegeven op Wereld Parkinson Dag 2015.