Parkinson en werk - Afgekeurd en nu? | parkinson-vereniging.nl

Parkinson en werk - Afgekeurd en nu?

Afgekeurd en nu?

Parkinson is een progressieve ziekte. De snelheid waarin de klachten zich ontwikkelen, zijn voor iedereen verschillend, dus onvoorspelbaar. Maar vroeg of laat bereik je, als je nog niet met pensioen bent, het punt dat het niet meer lukt. Ook niet met aanpassingen, voorzieningen, et cetera.

Het is belangrijk je ogen hiervoor niet te sluiten. Behandeling zoals medicatie of operatie kan (tijdelijk) helpen, maar het ziekteproces gaat door. Het wordt nooit meer zoals vroeger. Wanneer je hiervoor niet open staat, loop je op een gegeven moment tegen de muur. Uiteindelijk "wint" het lichaam het altijd: een burn-out, depressie, griep, of lichamelijke kwaal dwingen je tot stoppen.

Werk is belangrijk, maar niet het enige

Werk biedt je inkomen, voldoening, status, sociale contacten, zingeving. Besef echter dat je niet ten koste van alles je werk moet volhouden. Hou energie over voor je relatie, familie en vrienden. Hou energie over voor sporten en hobby’s.  Het risico op een burn-out of depressie is groot als je werk te lang vol wilt houden.

Probeer bijtijds de bakens te verzetten: denk alvast na over hoe je je leven wilt inrichten als je niet meer kunt werken, in plaats van doorwerken tot je erbij neer valt. Alles zoals hobby's, sport, vrienden, relatie verzaken om maar te blijven werken, maken het gat waarin je valt alleen maar dieper.

Het leven stopt niet bij volledige arbeidsongeschiktheid: arbeidsongeschiktheid is niet levensongeschiktheid. Je kunt nog zoveel levenswaarde ontlenen aan je relatie, (klein)kinderen, vrienden, hobby’s en/of vrijwilligerswerk. Maar de sociale contacten en eigenwaarde die je ontleent aan je werk, raak je kwijt. Daarvoor zal je alternatieven moeten zoeken.