Parkinsonpatiënten starten Praat- en Ontmoetingsgroep Drechtsteden | parkinson-vereniging.nl

Parkinsonpatiënten starten Praat- en Ontmoetingsgroep Drechtsteden

Geplaatst op 6 oktober 2017

Enkele deelnemers van de cursus ‘Houd je aandacht erbij’ van de landelijke Parkinson Vereniging hebben het initiatief genomen om een praat- en ontmoetingsgroep te starten. In de loop van deze cursus onder leiding van Joep Verduin groeide de wens om in een vaste groep de contacten verder te zetten en uit te bouwen. Het doel is dat Parkinson patiënten in een vertrouwde en veilige sfeer hun ervaringen uitwisselen over de impact van de ziekte op hun persoonlijk en sociaal leven.

Vivenz, een eerste lijn instelling voor maatschappelijk dienstverlening in de Drechtsteden, zal deze praat- en ontmoetingsgroep begeleiden. Vivenz heeft ruime ervaring in het ondersteunen van groepen waarin lotgenoten onder elkaar ervaringen uitwisselen. De begeleiders zijn Irene Voorbij en Karin Schrijver. Er zal worden gewerkt aan de hand van thema’s die door de deelnemers zelf kunnen worden ingebracht. Als leidraad zal ook worden gebruikt het Parkinson Doeboek, leven vanuit eigen kracht en compassie van Josca Bos. Meer over dit boek kunt u lezen op www.parkinsondoeboek.nl. Dit boek kunt u bestellen bij uw eigen boekwinkel, via Bol.com of direct via de uitgeverij De Gezonde Pers.

Het Albert Schweitzer ziekenhuis, de organisator van het Parkinsoncafé Dordrecht, stelt de ruimte om niet beschikbaar en ondersteunt hiermee dit initiatief. De praat- en ontmoetingsgroep onderscheidt zich van de open Parkinson café bijeenkomsten, omdat dit een vaste groep is van 8 à 10 deelnemers waardoor ze meer met elkaar vertrouwd raken en meer continuïteit en verdieping van de contacten mogelijk is. Er wordt dus van de deelnemers verwacht om – uitzonderingen daargelaten – alle bijeenkomsten aanwezig te zijn. Individuele medische vragen blijven uiteraard een aangelegenheid tussen de patiënt en de neuroloog en/of Parkinson verpleegkundige.

De bijeenkomsten zullen plaatsvinden op dinsdagen 24 oktober, 21 november, 19 december, 16 januari, 13 februari, 20 maart en 17 april ’s ochtends van 10.00 – 12.00 uur. Plaats: Albert Schweitzer ziekenhuis, locatie Dordtwijk, zaal W05.005.

Vanaf nu kunnen parkinsonpatiënten zich aanmelden, en geldt de volgorde van aanmelding. Tot en met vrijdag 6 oktober hebben de oud cursisten voorrang.

Voor nadere informatie en aanmelding kunt u zich wenden tot de initiatiefnemers Tanja van Beers (t.beers32@upcmail.nl, telefoon 078 - 6183998) of Eddie Rondelez (e.rondelez@chello.nl, telefoon 06 304 310 33).

De Parkinson Praat- en Ontmoetingsgroep Drechtsteden is een initiatief van het Parkinson Café Dordrecht, het Albert Schweitzer ziekenhuis en Vivenz