Breda | parkinson-vereniging.nl

Breda

Parkinson Café Breda

De Parkinson Cafés zijn een initiatief van en worden mede mogelijk gemaakt door de Parkinson Vereniging. Het Steunpunt informele zorg Breda (StiB) biedt advies, hulp en ondersteuning aan mensen die langdurig zorgen voor een ander. De Parkinson Vereniging en StiB ondersteunen de vrijwilligers die het Parkinson Café Breda organiseren.

In Parkinson Café Breda wordt tijdens de maandelijkse bijeenkomsten in een ontspannen sfeer gepraat en informatie gegeven en worden lezingen gehouden over allerlei onderwerpen rond Parkinson(isme). Het is een plek waar tijd en ruimte is voor onderling contact en andere stimulerende activiteiten. Er is altijd een gastspreker die informatie verstrekt over een relevant thema. Leren van deskundigen en van elkaar, herkennen en erkennen is het doel van ons Parkinson Café. Niemand begrijpt beter wat het is om Parkinson(isme) te hebben dan een lotgenoot.

U bent elke laatste vrijdagmiddag van de maand welkom in het Parkinson Café Breda.

Het Parkinson Café vindt plaats in ’t Web, Zuringveld 1, 4847 KS in Teteringen.

Tijden

De openingstijden zijn 13.30-16.00 uur. Aansluitend is er een gezellig samenzijn en lotgenotencontact. De toegang is vrij en er is volop gratis parkeerruimte.

Onze vrijdagmiddagen zien er zo uit:
13.30 uur: inloop
14.00 uur: presentatie
14.30 uur: pauze
15.00 uur: vervolg van de presentatie
15.30 uur: gezellig samenzijn en lotgenotencontact
16.00 uur: afsluiting van de bijeenkomst

Meer informatie

Heeft u meer informatie nodig, kijk op www.parkinsoncafebreda.nl of neem contact op met Steunpunt Informele zorg Breda (StiB) op telefoonnummer 076-750 32 00 of via info@stib-breda.nl

29 september - Zelf de regie in handen houden
Vandaag komt notaris Heijkants uit Oosterhout. Hij zal met ons stil staan bij “wat er gebeurt met uw vermogen bij overlijden” en “wat gebeurt er met uw vermogen als u in een verzorgingssituatie terecht komt”. We willen er misschien liever niet aan denken, maar toch is het goed om erbij stil te staan.

Dit is de reden dat we een bijeenkomst organiseren, waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:

• Testamenten
  • Hoe worden zaken geregeld, als u, uw partner of uw ouder door Parkinson of een andere reden geestelijk niet meer in staat is, om zijn/haar zaken te regelen?
  • Is uw testament nog goed ingericht?
  • Schenken en schenkbelasting
  • Eigen bijdrage bij langdurige zorg met verblijf (Wlz )

27 oktober - Adviezen voor alledaagse zaken
Een dag met de ziekte van Parkinson brengt diverse lichamelijke uitdagingen met zich mee. Denk hierbij aan uit bed stappen, aankleden, wandelen, fietsen, eten, sporten, bood­schappen doen en huishoudelijke activiteiten.

Fysiotherapeut Astrid Bink en ergotherapeut Nicolle van Hoof van Revant Revalidatie­centrum Breda bespreken en bekijken met u een aantal van die dagelijkse activiteiten. Ze geven u praktische tips en trucs om die activiteiten gemakkelijker uit te voeren. Ook enkele hulpmiddelen komen aan bod.

24 november - Parkinson en de anderen

We zullen vandaag met elkaar informatie uitwisselen en tips vergaren om te voorkomen dat we elkaar kwijtraken gedurende het ziekteproces. Want deze kans is best wel aanwezig omdat de mens met Parkinson verandert, niet alleen de manier van lopen, maar vooral in de manier van zijn. Parkinson verandert de mens in zijn wezen.

De heer Ad Nouws, psycholoog en Parkinson deskundige, wil graag met ons zijn inzichten hierover, gebaseerd op talloze gesprekken, met u delen. Geen mens is hetzelfde, maar er zijn bepaalde knelpunten die voor vele echtparen of voor ouders en hun kinderen gelden.

15 december - Kerstviering

Jawel, het is bijna zover. Kerst!! Kerst is een gezelligheidsfeest. De winkelstraten zijn extra verlicht met mooie lampjes, etalages zijn mooi opgemaakt met feestelijke kleding, thuis doen we al vroeg de kaarsjes aan, we zetten een kerst-cd op en verzinnen alvast wat we strakjes gaan eten met de Kerst als de hele familie komt.

Op 15 december vieren we gezellig samen kerst bij het Parkinson Café. Onder het genot van een lekker glaasje glühwein en/of heerlijk kopje koffie/thee sluiten we op muzikale wijze samen het jaar af.