Dance for Health Parkinson | parkinson-vereniging.nl

Dance for Health Parkinson

Dance for Health & Parkinson

De danslessen integreren dansbewegingen uit moderne dans en klassiek ballet, theater en improvisatie. Hiermee wordt een vrijheid gecreëerd en daarmee weer meer zelfvertrouwen. De combinatie bewegen en creativiteit stimuleert de geest en het lijf en zorgt ervoor dat je letterlijk beter in je vel gaat zitten. Een lidmaatschap kost € 35,- per maand. De lessen zijn geschikt voor alle niveaus en alle stadia van Parkinson. Interesse? Voor meer informatie en het aanvragen van een gratis proefles: info@danceforhealth.nl of kijk op www.danceforhealth.nl

Momenteel wordt Dance for Health & Parkinson aangeboden in diverse plaatsen van het land. Meer informatie voor een cursus bij u in de buurt vindt u onder 'Bij mij in de buurt', zoek op cursusplaats en kijk onder 'bewegingsgroepen'.

Klik hier voor de flyer van Dance for Health.

Dance for Health verslag

Door Gonny Hubbers.

Met een wandelgroepje  lopen Wil de Rijke en ik wekelijks door de Kennemerduinen. Ze vertelt dan over het Parkinson Cafe, waar ze sinds haar man Jan door de ziekte werd getroffen heel aktief mee bezig is in Haarlem. Als  ik hoor dat Andrew Greenwood gestrikt is  voor een  Dance for Health workshop is  mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Het is nog rustig, als ik om 13:30 Wijkcentrum De Ringvaart binnenloop.  Het Cafe vindt plaats in een flinke ruimte, tafels en stoelen aan de kant. De twee gastvrouwen Wil de Rijke en Wil van Vliet  begroeten mij hartelijk. Vaasjes met tulpen op de tafel, koffie en thee staan klaar en schalen zelfgebakken  brownies en kruidkoek.

Om 14:00 verwelkomt Wil van Vliet ons en introduceert Andrew Greenwood, die vanmiddag de workshop Dance for Health zal geven. Plezier in bewegen is de vrije nederlandse vertaling en dat is waar het deze middag om draait. De aanwezigen worden uitgenodigd om zittend op de stoel een grote kring te maken.

Andrew maakt eerst een kennismakingsrondje, geeft iedereen een hand en luistert naar de namen. En onthoudt die ook, want  tijdens de workshop noemt hij sommige mensen bij naam. Hij vertelt dat hij Nederlands goed kan verstaan, maar dat het praten hem wat minder goed af gaat. Dat blijkt geen probleem, hij doet alles langzaam voor en begint met armbewegingen. Op de tonen van “Here comes the sun” gaat het bewegen haast vanzelf.

Ik kijk met verbazing  hoe iedereen op de maat van de muziek meedoet. Er komt ritme in de muziek en in de bewegingen. Je wordt vrolijk van de dixielandmuziek, de voeten gaan meedoen.

Andrew vertelt dat het hoofd 5 kg weegt, we laten het  op en neer bewegen. Een arm weegt 4.5 kg, 2 armen het dubbele:  dat zijn  9 zakken suiker en zwaaien maar!

Neil Young's Sweet Caroline schalt door de ruimte, we tekenen een Z, eerst met 1 hand, dan met  2 handen. Voeten en armen zijn nu om en om aan de beurt, er klinkt aanstekelijke folklorische muziek.

Andrew benadrukt dat niemand iets fout kan doen: Do it your own way!

Hij krijgt ons zo ver dat we achter onze stoel gaan staan en onder afrikaanse drums  alle bewegingen nog eens herhalen. De meneer, die naast mij op de tweede rij de boel eerst nog een beetje argwanend bekeek, doet nu dapper mee! Everybody OK?  roept Andrew.

Op naar de laatste ronde: geloof het of niet: de flamingo. We plukken de druiven, stampen ze tot wijn en maken tot slot een heus kniestootje: Ole! Nu nemen we elkaars hand en in de grote kring beeindigen we de sessie.

Andrew krijgt  het voor elkaar: maar liefst drie kwartier lang heeft iedereen  op zijn/haar manier meegedaan. Ik vraag hem na afloop hoe hij tot deze workshop gekomen is.

Hij deed  de opleiding  klassiek ballet, later  werd hij balletmeester, was befaamd  in binnen- en buitenland. Tot een goede vriend, Marc Vlemmix, directeur van Danshuis Station Zuid  in Tilburg  de diagnose Parkinson kreeg. Hij vroeg Andrew hem dansles te geven. Dat begon stijf en onwennig, maar gaf al snel een gevoel van vrijheid. Bewegen kan ook gewoon weer heel leuk zijn! Dans helpt de motoriek te verbeteren en het vertrouwen in eigen lijf terug te winnen. Samen richten Marc en Andrew Dance for Health op.  In heel wat  steden door heel Nederland wordt nu les gegeven.

En ik heb het met eigen ogen gezien: dans geeft plezier en vertrouwen. Dans verbindt lichaam en geest, brengt je in contact met anderen en prikkelt de zintuigen. Verbetert flexibiliteit en evenwicht, maakt het lichaam meer bewust van de omgeving. Dans is: ritme, vertelt verhalen.

Dansen  is goed voor iedereen en voor mensen met Parkinson geeft het zoveel extra!

Info: www.danceforhealth.nl