Workshop: Parkinson(ismen) en de naasten - 15 mei Meppel/19 september Bunnik | parkinson-vereniging.nl

Workshop: Parkinson(ismen) en de naasten - 15 mei Meppel/19 september Bunnik

Workshop ‘Parkinson en de naasten’

15 mei te Meppel
19 september Bunnik

Omschrijving:

Deze workshop is exclusief voor partners en mantelzorgers en is niet toegankelijk voor personen met de ziekte van Parkinson.

Als uw partner of naaste de diagnose Parkinson krijgt, is dat een hele schok en verandert er voor u ook het nodige. In de loop der tijd krijgt uw partner waarschijnlijk te maken met beperkingen en kan het zijn dat er steeds meer op u neerkomt.  Het kan ook zijn dat uw partner of naaste meer hulp en zorg nodig heeft, en dat u gaandeweg mantelzorgtaken krijgt. Deze zorg verloopt vaak goed, maar kan een grote belasting vormen. Daarom is steun voor de naasten belangrijk. Niet omdat u zwak bent, maar omdat u sterk wilt blijven!

Daarom heeft de Parkinson Vereniging ook het Zorgboek ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ gemaakt: een boek met praktische tips over helpen, verzorgen en bijv. het aanvragen van regelingen. Maar ook met tips over hoe u als mantelzorger zelf fit en gezond kan blijven en daardoor de zorg voor uw naaste beter vol kan houden.

Om er voor te zorgen dat de informatie uit het zorgboek in de praktijk toegepast kan worden, bieden wij de workshop ‘Parkinson en de naasten’ aan.

Onderwerpen en vragen die tijdens de workshop aan bod komen zijn:

• Hoe ga ik om met de veranderende relatie en de psychische gevolgen van Parkinson.
  • Wat vertel ik aan mensen in mijn omgeving?
  • Waar kan ik steun en hulp vinden? Durf ik hulp te vragen en aan te nemen?
  • Hoe kan ik grenzen stellen en goed voor mezelf zorgen, ook als ik het gevoel heb dat ik er alleen voor sta? Hoe blijf ik in balans en hoe voorkom ik dat ik uitgeput raak?

Werkwijze:

In de workshop is veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen, worden korte inleidingen gegeven en wordt gewerkt met opdrachten en oefeningen.

Programma:

12:45 – 13.00 uur Ontvangst
13.00 – 13.30 uur Welkom en kennismaking
13.30 – 14.45 uur Hoe ga je om met de veranderende relatie?
14.45 – 15.00 uur PAUZE
15.00 – 15.45 uur Balans tussen draaglast en draagkracht (in subgroepen)
15.45 – 16.30 uur Hulp vragen en grenzen aangeven
16.30 uur             Afronding

Doelgroep:

Partners, naasten en mantelzorgers van mensen met de ziekte van Parkinson

Datum:

Dinsdag 15 mei 2018 te Meppel door Hélène Ybema en Jannet Hoentjen
Woensdag 19 september te Bunnik

Tijd:

13.00 tot 17.00 uur

Locatie:

Bunnik of Meppel. De exacte locatiegegevens ontvangt u in de bevestiging die u drie weken voor aanvang van de workshop ontvangt.

Aanmelden en kosten:

Deelname aan deze workshop is eenmalig slechts € 17,50 p.p. voor mantelzorgers van leden.
Niet-leden betalen € 35,00 p.p.

U kunt zich tot aanmelden via onderstaand formulier. Inschrijving vindt plaats op basis van de aanmelding, vol = vol. Dit bedrag is over te maken op IBAN-nummer NL54 ABNA 0416 257 046 t.n.v. Parkinson Vereniging o.v.v. workshop Parkinson en de naasten, uw naam en woonplaats.

Ongeveer drie weken voor aanvang van de workshop ontvangt u een definitieve bevestiging.

Cursusmateriaal

De aanschaf van het Zorgboek ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ wordt sterk aanbevolen. Voor € 19,95 kunt u deze bij de Parkinson Vereniging bestellen. Tijdens de cursus ontvangt handouts van de workshop.

Voorwaarden workshop

•Als lid van de Parkinson Vereniging (uw partner kan ook lid zijn) kunt u (per bijeenkomst) één persoon meenemen en betaalt u een eigen bijdrage (€ 17,50 per persoon voor deze workshop.)

•Als u geen lid bent van de vereniging bent u ook van harte welkom op onze bijeenkomsten en evenementen. U betaalt dan altijd een bijdrage van € 35,00 per persoon.

•U kunt tot twee weken voor aanvang van de workshop kosteloos annuleren. Wanneer u daarna annuleert of niet aanwezig bent, brengen wij het deelnamebedrag alsnog in rekening.

•Drie weken voor aanvang ontvangt u een definitieve bevestiging voor deelname aan de cursus. Deze dient u mee te nemen naar de activiteit.

•Eventuele parkeerkosten zijn voor eigen rekening.

Privacyverklaring

Klik hier om de privacyverklaring te lezen.