Workshop: Parkinson(ismen) en de naasten - 19 september - Meppel | parkinson-vereniging.nl

Workshop: Parkinson(ismen) en de naasten - 19 september - Meppel

Workshop ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ op 19 september te Meppel

Laatst gewijzigd op 26 mei 2017

Omschrijving:

Deze workshop is exclusief voor partners en mantelzorgers en is niet toegankelijk voor de patiënt.

Als uw partner of naaste de diagnose Parkinson(ismen) krijgt, is dat een hele schok en verandert er voor u ook het nodige. U wordt daardoor mantelzorger, omdat uw partner of naaste hulp en zorg nodig heeft. Mantelzorg verloopt vaak goed, maar vormt ook een grote belasting. Daarom is steun voor de mantelzorger belangrijk. Niet omdat u zwak bent, maar omdat u sterk wilt blijven!

Daarom ook heeft de Parkinson Vereniging het Zorgboek ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ gemaakt: een boek met praktische tips over verzorging en aanvragen van regelingen. Maar ook met tips over hoe u als mantelzorger zelf fit en gezond kunt blijven en daardoor de zorg voor uw naaste beter kunt volhouden.

Om er voor te zorgen dat de informatie uit het zorgboek in de praktijk toegepast kan worden, biedt de Parkinson Vereniging de workshop ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ aan.

Onderwerpen die tijdens deze pilotworkshop aan bod komen zijn:

• Parkinson(ismen): de verschillende verschijningsvormen en de psychische gevolgen.
  • De veranderende relatie: hoe daarmee om te gaan? Met name met de psychische gevolgen. Hoe en wat vertel ik mijn omgeving?
  • Steun en hulp: waar kunt u die vinden? Hulp durven vragen en aannemen. Grenzen stellen: hoe doet u dat?
  • Zorg voor uzelf: er alleen voor staan. Hoe blijft u in balans en voorkomt u opgebrand te raken?

Werkwijze:

In de workshop is veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen, worden korte inleidingen gegeven en wordt gewerkt met opdrachten en oefeningen.

Programma:

13:00 – 13:30 uur Ontvangst
13.30 – 14.00 uur Welkom en kennismaking
14.00 – 15.00 uur Hoe ga je om met de veranderende relatie?
15.00 – 15.15 uur PAUZE
15.15 – 16.00 uur Balans tussen draaglast en draagkracht (in subgroepen)
16.00 – 16.30 uur Hulp vragen en grenzen aangeven
16.30 – 16.50 uur Afronding

Doelgroep:

Mantelzorgers/naasten van mensen met Parkinson(ismen).

Datum:

Dinsdag 19 september 2017 te Meppel.

Tijd:

Ontvangst 13.00 uur

Locatie:

De exacte locatiegegevens ontvangt u in de bevestiging die u twee weken voor aanvang van de workshop ontvangt.

Aanmelden en kosten:

Deelname aan deze workshop is eenmalig slechts € 16,00 p.p. voor mantelzorgers van leden.
Niet-leden betalen € 32,00 p.p. U kunt zich tot 10 september aanmelden via de website.

Inschrijving vindt plaats op basis van de aanmelding, vol = vol (max. aantal deelnemers 14 personen). Dit bedrag is over te maken op IBAN-nummer NL54 ABNA 0416 257 046 t.n.v. Parkinson Vereniging o.v.v. workshop Parkinson(ismen) en de naasten Meppel, uw naam en postadres.

Ongeveer twee weken voor aanvang van de workshop ontvangt u een definitieve bevestiging.

Cursusmateriaal

De aanschaf van het Zorgboek ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ wordt sterk aanbevolen. Voor € 19,95 kunt u deze bij de Parkinson Vereniging bestellen. Tijdens de cursus ontvangt handouts van de workshop.

Voorwaarden workshop

•Als lid van de Parkinson Vereniging (uw partner kan ook lid zijn) kunt u (per bijeenkomst) één persoon meenemen en betaalt u een eigen bijdrage (€ 16,00 per persoon voor deze workshop.)

•Als u geen lid bent van de vereniging bent u ook van harte welkom op onze bijeenkomsten en evenementen. U betaalt dan altijd een bijdrage van € 32,00 per persoon.

•U kunt tot twee weken voor aanvang van de cursus kosteloos annuleren. Wanneer u na twee weken voor aanvang van de activiteit annuleert of onafgemeld afwezig bent op een bijeenkomst, brengen wij € 32,00 per persoon in rekening in verband met de reeds gemaakte kosten voor de cursus.

•Twee weken voor aanvang ontvangt u een definitieve bevestiging voor deelname aan de cursus. Deze dient u mee te nemen naar de activiteit.

•Eventuele parkeerkosten zijn voor eigen rekening.

Privacyverklaring

Klik hier om de privacyverklaring te lezen.