Nieuwsflits 16 november 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Organisaties blijven pleiten voor totaalverbod op glyfosaat
  • Heeft u zich al aangemeld voor de Algemene Ledenvergadering van 2 december?
  • Wereld Parkinson Dag 2024: save the date!
  • Wetenschappers sturen kabinet brandbrief over omstreden onkruidverdelger glyfosaat
  • Lancering Paramedische Richtlijn Parkinson
  • Zeevruchten veelbelovend als toekomstig parkinson-medicijn
  • Stem op thema's voor ParkinsonTV 2024
  • ParkinsonNL reikt voor de eerste keer ‘ParkinsonNL Talentprijzen’ uit

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Organisaties blijven pleiten voor totaalverbod op glyfosaat

Vakbond FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging blijven zich inzetten voor een totaalverbod op glyfosaat in Nederland. Ze laten dat weten in reactie op de stemming in Brussel over de onkruidverdelger. Omdat de lidstaten verdeeld zijn, kan de Europese Commissie het eigen voorstel nu doorzetten. Dat houdt in dat glyfosaat onder aangescherpte voorwaarden de komende tien jaar op de Europese markt mag blijven.

Lees hier de reactie van de vereniging op het besluit van de EC
Heeft u zich al aangemeld voor de Algemene Ledenvergadering van 2 december?

Deze keer zijn we te gast bij Parkinson Café Nieuwegein, Dorpshuis Fort Vreeswijk, Fort Vreeswijk 1 te Nieuwegein. U bent welkom vanaf 10.00 uur, de vergadering begint om 10.30 uur.

Dit jaar hebben we een hele bijzondere authentieke Indiase lunch verzorgd door Light Spicy. Met dank aan Karel Roos, penningmeester van het Parkinson Café Nieuwegein, voor deze gouden tip. We hopen u te mogen verwelkomen op 2 december a.s.

Aanmelden voor de ALV
Wereld Parkinson Dag 2024: save the date!

Ieder jaar op 11 april is het Wereld Parkinson Dag. In het kader hiervan houdt de Parkinson Vereniging op zaterdag 13 april haar jaarlijkse symposium.

De locatie, het thema en het programma van dit symposium worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Zet zaterdag 13 april alvast in uw agenda!

Houd voor meer informatie de Nieuwsflits en de website van de Parkinson Vereniging in de gaten.

159 wetenschappers hebben het demissionaire kabinet deze week een brandbrief gestuurd over glyfosaat. In deze brief uiten zij hun ongenoegen over de mogelijk nieuwe toelating van het middel in Europa. De stemming over deze hernieuwde toelating heeft vandaag plaatsgevonden in Brussel.

Lees hier de volledige brandbrief
Lancering Paramedische Richtlijn Parkinson

Het is zover! De nieuwe Paramedische Richtlijn Parkinson met Actieve Beslisondersteuning is landelijk beschikbaar. Er zijn twee versies van de beslisondersteuning: één voor zorgverleners en één voor mensen met parkinson en naasten. Beide met dezelfde behandeladviezen, maar passend gemaakt voor de doelgroep.

Lees meer over de Paramedische Richtlijn Parkinson
Zeevruchten veelbelovend als toekomstig parkinsonmedicijn

Over de rol van stoffen uit het zeeleven bij het ontstaan en beloop van de ziekte van Parkinson is maar weinig bekend. Een recente overzichtsstudie laat zien dat bestanddelen uit diverse zeedieren veel beloven als basis voor een mogelijk toekomstig medicijn.

Lees de resultaten uit de studie over zeevruchten hier
Stem op thema's voor ParkinsonTV 2024

Na een inspirerende bijeenkomst met de leden van de redactieadviesraad van ParkinsonTV, is er weer een lijst met mooie onderwerpen voor 2024 samengesteld. Welke thema's aan bod komen, dat bepaalt u! Vertel de redactie via onderstaande link waar u meer over wilt weten. De onderwerpen met de meeste stemmen komen op de ParkinsonTV-agenda 2024!

Stem hier op de verschillende thema's
ParkinsonNL reikt voor de eerste keer ‘ParkinsonNL Talentprijzen’ uit!

Begin november reikte ParkinsonNL voor het eerst de ‘ParkinsonNL Talentprijzen’ uit. Naast het ondersteunen van impactvol onderzoek, vindt ParkinsonNL het belangrijk jong onderzoekstalent in het zonnetje te zetten, te ondersteunen en te behouden voor het parkinson onderzoeksveld. De prijs voor ‘Beste Publicatie’ ging naar Harmen Moes en de prijs voor ‘Beste proefschrift’ naar Merel Verhoeff. Naast €1.000,- aan prijzengeld mochten de winnaars hun publicatie en proefschrift kort presenteren tijdens het Dutch Parkinson Scientists congres.

Lees meer over deze talentprijzen

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.