Organisaties blijven pleiten voor totaalverbod op glyfosaat

16 november 2023

Vakbond FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging blijven zich inzetten voor een totaalverbod op glyfosaat in Nederland. Ze laten dat weten in reactie op de stemming in Brussel over de onkruidverdelger. Omdat de lidstaten verdeeld zijn, kan de Europese Commissie het eigen voorstel nu doorzetten. Dat houdt in dat glyfosaat onder aangescherpte voorwaarden de komende tien jaar op de Europese markt mag blijven.

Neem zorgen over glyfosaat serieus

glyfosaat

De organisaties roepen de Europese Commissie nog eens op om alle zorgen van wetenschappers serieus te nemen. Volgens hen moet glyfosaat worden verboden. "Dit middel is waarschijnlijk kankerverwekkend, wordt in verband gebracht met de ziekte van Parkinson en kan de biodiversiteit ernstig schaden", sommen ze op.

Scherp op toezien

Hoewel de markttoelating een Europees besluit is, kunnen lidstaten wel eigen regels maken over de toepassing van het bestrijdingsmiddel. De Nederlandse overheid wil bijvoorbeeld het doodspuiten van grasland of zogeheten groenbemesters en vanggewassen met glyfosaat vanaf 2025 verbieden. Vakbond FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging gaan daar scherp op toezien.

Nieuw toetsingsbeleid

De Parkinson Vereniging verzoekt de Europese Commissie om voldoende financiële middelen vrij te maken om een nieuw toetsingsbeleid vast te stellen onder auspiciën van de EFSA. Een goed toetsingskader geeft ook daadwerkelijk de tools, de kaders en de mogelijkheid om te bewijzen dat een middel veilig is of niet en daarnaar te handelen. Op die manier kunnen we over een paar jaar zoveel mogelijk giftige stoffen verbieden en de gezondheid van milieu, mens en dier beter bewaken.

Lees hier vragen en antwoorden over het besluit van de Europese Commissie (in Engels)

Labels: