Nieuwsflits Parkinson Café kwartaal 4 - 2019

Geachte heer Vonk,

Het is weer herfst. Tijd om de korte broeken weer in de kast op te bergen en te genieten van de frisse wind en de kleuren van het steeds veranderende herfstdecor. Een genot om naar te kijken of om lekker doorheen te wandelen. Ook dit najaar hebben we weer een goed gevulde nieuwsflits voor u, met foto's van de feestelijke jubilea in Parkinson Cafés, nieuws, informatie over sprekers en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Halfjaarprogramma voorjaar 2020

Net als voorgaande jaren hebben de Parkinson Cafés de mogelijkheid om eenmaal per halfjaar het programma voor het aankomende halfjaar te verzenden. Leden die een e-mailadres hebben, ontvangen het programma per e-mail. Leden die geen e-mailadres hebben, ontvangen het programma per post.

De deadline voor het aanleveren van het eerste halfjaarprogramma van 2020 is 1 november 2019.

Lees hier de procedure voor aanlevering van het programma
Nieuwe Parkinson Café medewerkers aanmelden

Simpel en snel een nieuwe Parkinson Café medewerker aanmelden, dat kan nu ook via de website. Via onderstaande link kunt u direct een nieuwe vrijwilliger aanmelden.

Klik hier om een nieuwe vrijwilliger bij ons aan te melden
Jubileumfeesten in de Parkinson Cafés

Een aantal Parkinson Cafés viert dit jaar hun 5-jarig of zelfs 10-jarig bestaan. Wij hebben al foto's ontvangen van diverse jubileumbijeenkomsten! Viert u ook het jubileum in uw Parkinson Café? Stuur ons een foto en we plaatsen deze erbij in het fotoalbum op de website

Bekijk hier de jubileumfoto's
Presentaties Wolk Heupairbag in Parkinson Cafés afgelast

Onlangs bereikte ons het bericht dat Wolk Heupairbag geen presentaties meer verzorgt in de Parkinson Cafés. Wolk is een klein bedrijf met een beperkte capaciteit en zij hebben de zakelijke keus gemaakt om geen presentaties meer te verzorgen.

Aanvragen flyers voor sporttrainers voor Parkinson

ParkinsonNet heeft een nieuwe e-learning ontwikkeld waarmee sporttrainers meer kennis van de ziekte van Parkinson krijgen en dit kunnen toepassen bij de sportlessen die ze verzorgen.

Om zoveel mogelijk sporttrainers te bereiken wordt gevraagd aan mensen met de ziekte van Parkinson om dit onder de aandacht te brengen bij de sporttrainer waar zij zelf sporten. ParkinsonNet biedt daarom de Parkinson Cafés de mogelijkheid om de flyers voor sporttrainers aan te vragen via: informatie@parkinsonnet.nl.
Meldt er dan bij voor hoeveel bezoekers u de flyers wenst te ontvangen en naar welk postadres ze dit mogen versturen.

Naar de website: Sporttrainers voor Parkinson
Algemene Ledenvergadering zaterdag 16 november 2019

Op de ALV kunt u meepraten en beslissen over het beleid en activiteiten voor de komende periode. Ook zijn er dit jaar weer interesante lezingen van veel belovende jonge onderzoekers.

Propark; een presentatie door onderzoekscoördinator Lisette Charbonnier, over dit binnenkort in het Leids Universitair Medisch Centrum te starten project, waarvoor in de eerste drie jaar 1.250 mensen met parkinson worden geworven.

Parkinson op Maat; een presentatie door projectmanager Tessa van de Zande, over de ontwikkelingen binnen dit in 2017 in het Radboudumc te Nijmegen gestarte project, waaraan inmiddels 390 mensen met parkinson deelnemen.

De agenda inzien en aanmelden kunt u hier
Nieuwe folder 'Psychosociale zorg bij parkinson'

In het project Psychosociale zorg voor parkinson op de kaart staat het verbeteren van de psychosociale zorg voor mensen met de ziekte van Parkinson, parkinsonismen en hun naasten centraal. ParkinsonNet en de Parkinson Vereniging hebben hierin nauw samengewerkt. Het project is onlangs afgerond met een aantal mooie producten als resultaat, waaronder een nieuwe folder. U kunt de folder voor in uw Parkinson Café aanvragen bij Miriam Leenders.

Mail Miriam voor de nieuwe folder
Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

• Speciaal voor mantelzorgers en naasten van mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) wordt er dit jaar een 2e verwendag georganiseerd en wel op dinsdag 5 november 2019. Deelname is gratis, vol=vol!
  • Vertraging medische keuringen CBR houden aan tot eind 2020. U kunt het volledige rapport over dienstverlening van het CBR en de kamerbrief van minister Nieuwenhuizen lezen op de website van de Rijksoverheid.
  • Cursussen Parkinson? Houd Je Aandacht Erbij! starten op: 16 november in Munstergeleen, 18 november in Hilversum.
  • Cursus Parkinson? Houd zelf De Regie! start 9 november in Ede en in Hoensbroek.
  • Workshop 'Parkinson en Werk' 7 december in Utrecht.

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.