Tweede vaccin tegen de ziekte van Parkinson in ontwikkeling

24 maart 2015

Vorige week bracht Prothena, een Iers biotechnologiebedrijf, het nieuws naar buiten dat hun immunotherapie (vaccin) tegen de ziekte van Parkinson veilig is. Dat is de eerste stap in het klinische onderzoek: een fase 1 studie waarin wordt gekeken in gezonde vrijwilligers of een middel veilig is en of het middel bijwerkingen geeft. Uit dit onderzoek kan nog niet worden geconcludeerd of het vaccin ook werkelijk werkt tegen parkinson; hiervoor zal een fase 2 studie worden gestart.

Het vaccin (genaamd PRX002) betreft een antilichaam tegen alpha-synucleïne, een eiwit dat bij de ziekte van Parkinson in hogere concentraties voorkomt dan bij mensen zonder de ziekte van Parkinson. In de fase 1 studie die is uitgevoerd, lijkt het antilichaam inderdaad de hoeveelheid alpha-synucleïne in het bloed te verlagen. Maar het aantal vrijwilligers in deze studie was te klein om hier conclusies uit te trekken.

PRX002 is het tweede vaccin dat in ontwikkeling is tegen de ziekte van Parkinson. In de zomer van 2014 bracht het Oostenrijkse biotechbedrijf AFFiRiS AG ook het positieve nieuws naar buiten dat hun vaccin (genaamd PD01A) tegen alpha-synucleïne veilig was bevonden in een fase 1 studie. Het verschil met het vaccin PRX002 is, dat bij PD01A niet het antilichaam wordt gevaccineerd, maar een stof waardoor het lichaam zelf antilichamen tegen alpha-synucleïne gaat aanmaken.

Voor beide vaccins moeten nu vervolgonderzoeken plaatsvinden om uit te vinden of ze inderdaad een positief effect hebben bij mensen met de ziekte van Parkinson.

Persbericht van Prothena: http://ir.prothena.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=902569

Informatie over de vaccins vindt u op de website van Michael J. Fox Foundation.

Labels: