Wachtlijsten DBS aan de orde in Tweede Kamer

20 februari 2018

In het wekelijkse Vragenuur in de Tweede Kamer hebben de Kamerleden Corinne Ellemeet (GroenLinks) en Aukje de Vries (VVD) vragen gesteld over de lange wachtlijsten voor een Deep Brain Stimulation (DBS-operatie). De aanleiding hiervoor was een uitgebreid artikel hierover, dat afgelopen weekend verscheen in de Telegraaf.

Belangrijk onderwerp

De Vries stelde vragen over de gevolgen voor patiënten door de lange wachttijden, en het feit dat er geen passend alternatief in de regio beschikbaar is. Ook de problemen met de nazorg voor patiënten die in België zijn geopereerd kwam aan de orde. Minister Carola Schouten antwoordde, mede names haar collega minister Hugo de Jonge dat de DBS-problematiek een belangrijk onderwerp is.

Wet bijzondere medische verrichtingen

DBS is een complexe neurologische behandeling, die onder de wet bijzondere medische verrichtingen valt. Momenteel wordt de behandeling in zes centra uitgevoerd. Een zevende centrum (Radboudumc) beschikt sinds vorig jaar over een vergunnig en is druk doende om operationeel te worden.

In gesprek

De minister deed in het Vragenuur de toezegging om in gesprek te gaan met de Parkinson Vereniging, de behandelcentra en de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) om te zien of er mogelijk rek is in de capaciteit bij de verschillende centra. Ook gaf zij aan bereid te zijn om mee te denken in geval van eventuele nieuwe vergunningaanvragen. Ellemeet vroeg tevens om ook de uniformiteit van de wachtlijsten aan de orde te stellen, omdat hier op dit moment geen standaard in is. Dit wordt meegenomen in de gesprekken die volgen.

Uitzending gemist

U kunt de uitzending van het Vragenuur terugkijken via deze link. Het onderwerp DBS is aan de orde vanaf minuut 46:13.