Rij veilig met medicijnen

21 maart 2018

Eén op de zes Nederlanders gebruikt medicijnen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Dit kan gevaarlijk zijn als u aan het verkeer deelneemt. Het is goed om te kijken of uw medicijn invloed heeft op uw rijvaardigheid. Staat uw medicijn niet op de website rijveiligmetmedicijnen.nl, dan geeft de beroepsorganisatie voor apothekers, de KNMP, hier geen landelijk advies over. Weet u niet zeker of u met uw medicijnen veilig kunt rijden? Vraag dan je arts of apotheker om advies.

U mag geen voertuigen besturen als je onder invloed bent van een medicijn dat je rijvaardigheid vermindert. In de Wegenverkeerswet (artikel 8.1) staat dit als volgt beschreven:

'Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht'.

Kijk op deze website of u veilig kunt rijden met uw medicijnen

Bron: http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/