Verslag congresbezoek MDS Vancouver 2017

Projectnummer: 2017-06C
Periode: juni 2017
Geplaatst op 28 augustus 2017

In juni van dit jaar heb ik met dank aan de Parkinson Vereniging mijn onderzoek mogen presenteren op het internationale Movement Disorders (MDS) congres in Vancouver, Canada. Dit is een groot internationaal congres gericht op bewegingsstoornissen, waar ruim 4000 mensen uit 89 verschillende landen aanwezig waren. Internationale experts op het gebied van bewegingsstoornissen presenteren de meest recente resultaten van grote klinische trials en er bestaat de mogelijkheid om een divers aanbod aan lezingen en presentaties te volgen over de verschillende ziektebeelden. Het was een druk programma, met gelukkig voldoende aansluiting voor een beginnend arts.

Ik heb mijn onderzoek in de vorm van een poster gepresenteerd. Dit onderzoek vloeit voort uit een onderzoeksstage aan Rush University Medical Center in Chicago, de Verenigde Staten, in samenwerking met neurochirurgen van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. In Chicago heb ik gedurende 9 maanden onderzoek verricht naar Diepe hersenstimulatie bij Parkinsonpatiënten, met name naar het gebruik van intraoperatieve beeldvorming – een techniek die nog niet wordt toegepast in Nederland. Een verslag van deze onderzoeksstage inclusief een beschrijving van de resultaten staat reeds op deze site.

Deelname aan het congres heb ik als uitermate leuk en motiverend ervaren, zonder de bijdrage van de Parkinson Vereniging was dat niet mogelijk geweest.

Sander Bus

ANIOS Neurologie