Welke zorgverlener verdient een lintje?

15 november 2018

We kennen allemaal de Koninklijke onderscheidingen die jaarlijks uitgereikt worden. Een hele eer om zo’n lintje te mogen ontvangen. Stichting Parkinson Nederland, de Parkinson Vereniging en ParkinsonNet slaan de handen ineen en reiken eenzelfde bijzondere onderscheiding aan zorgverleners uit. Dit jaar ontvangen drie zorgverleners, die bijzondere initiatieven startten, voor het eerst het Parkinson Lintje.

Zorgverleners aanmoedigen

“We zien dagelijks zoveel mensen met passie voor de parkinsonzorg. Mensen die telkens een stapje extra zetten om mensen met parkinson de best mogelijke zorg en kwaliteit van leven te bieden. Dat is bijzonder en verdient aandacht maar ook aanmoediging. Een prijs voor onderzoekers en vrijwilligers in de parkinsonwereld bestond al,  vandaar dat we samen met de Parkinson Vereniging en Stichting Parkinson Nederland het Parkinson Lintje bedachten”, antwoordt Marten  Munneke, directeur van ParkinsonNet, op de vraag waarom het lintje in het leven is geroepen.

Carla Aalderink, directeur Parkinson Vereniging: “Het Parkinson Lintje is een belangrijke aanvulling op de verenigingsprijzen die wij al toekennen: de Hans Lakkeprijs voor jonge veelbelovende onderzoekers en de Mies Rijksenprijs voor vrijwilligers die bijzonder werk hebben verricht voor de vereniging. Het Parkinson Lintje voor bevlogen zorgverleners is inspirerend voor anderen en een mooi verbindend initiatief van ParkinsonNet, Stichting Parkinson Nederland en de Parkinson Vereniging.”

Aandacht vragen voor mooie initiatieven

We willen aandacht vragen voor de prachtige initiatieven die dit land rijk is en zoeken altijd naar manieren om die in de spotlights te zetten. Zo leren we van en inspireren we elkaar. Daar draagt het lintje aan bij. “In tegenstelling tot het Koninklijke lintje, dat toch vaak een soort oeuvre prijs is, is dit niet bedoeld als een ‘eindprijs’ maar juist als stimulans voor zowel de winnaar als de rest van Nederland”, zegt Marije Zeldenrijk die vanuit ParkinsonNet betrokken is bij de organisatie. Marten beaamt dit: “Het is echt een mooie manier om ideeën breder te verspreiden en over de grens van een eigen organisatie te tillen. De patiënten die ik erover spreek zijn al zo enthousiast over het lintje, dat is hartverwarmend.”

Cees Verouderen, bestuurslid Stichting Parkinson Nederland: “Stichting Parkinson Nederland heeft maar één missie: Het leven van de Nederlandse parkinsonpatiënt zo dragelijk mogelijk maken. Het lintje stimuleert zorgverleners om daaraan te werken.”

Stimulans om uit te rollen

Stichting Parkinson Nederland stelt, naast het lintje, ook een prachtig bedrag van €5.000 voor de winnaar beschikbaar. Marten: “Het Parkinson Lintje is een symbolische prijs, maar we vinden het belangrijk het winnende initiatief ook verder te helpen. Het is fantastisch dat Stichting Parkinson Nederland dat op deze manier mogelijk maakt.” Wie uiteindelijk met de welverdiende prijs naar huis gaat bepaalt een nauwkeurig samengestelde jury. Een bestuurslid van ParkinsonNet, de Parkinson Vereniging, Stichting Parkinson Nederland en de werkgroep bewegingsstoornissen nemen hierin plaats, maar ook een oud ParkinsonNet zorgverlener bekijkt alle ingezonden initiatieven. Marije: “Uiteindelijk doen we het natuurlijk voor de mens met parkinson. Zonder ervaringsdeskundige was de jury niet compleet, dus ook vanuit dat perspectief kijken we samen wie uiteindelijk de grote winnaar is.”

Zorgverlener opgeven

Het Parkinson Lintje dus, een eervolle prijs die stimuleert, waardeert en aandacht vraagt. Vanaf nu reiken Stichting Parkinson Nederland, de Parkinson Vereniging en ParkinsonNet het lintje eens in de twee jaar uit, tijdens de ParkinsonNet congressen. In totaal ontvangen drie zorgverleners het lintje voor een bijzonder initiatief dat hij of zij heeft opgezet en bijdraagt aan betere zorg voor mensen met parkinson. Kent u een zorgverlener die het Parkinson Lintje verdient? Geef hem of haar dan op via www.parkinsonnet.nl/parkinsonlintje.