Documentaire: The Trial (Op zoek naar een parkinsonmedicijn)

28 april 2019

Een groep vrijwilligers neemt deel aan een uitzonderlijk klinisch onderzoek. Zal dit ertoe leiden dat Parkinson kan worden genezen?

Een op de zestig mensen krijgt de ziekte van Parkinson. Het is na Alzheimer de meest voorkomende neurodegeneratieve aandoening en op dit moment nog ongeneeslijk.

Tweeluik

In dit tweeluik volgen we een ambitieus klinisch onderzoek naar een nieuw geneesmiddel tegen Parkinson dat het leven van miljoenen mensen over de hele wereld ingrijpend kan veranderen. We krijgen een grondige inkijk in de revolutionaire wetenschappelijke ontdekkingen en de ontroerende verhalen die centraal staan in het geneesmiddelenonderzoek dat vijf jaar duurt.

Riskante operatie

Negen dappere vrijwilligers ondergaan riskante neurochirurgische operaties. Er wordt een boorgat in de zijkant van hun schedel gemaakt om diep in de hersenen per infuus medicijnen te kunnen toedienen. Het onderzoeksteam hoopt dat dit het eerste medicijn is dat de progressie van Parkinson kan stopzetten of zelfs terugdraaien. Controversieel is wel dat de helft van de deelnemers een placebo krijgt en dat niemand weet wie wat krijgt, zelfs de artsen niet.

Het effect

Het team doet zijn uiterste best om te zorgen dat de vrijwilligers zo min mogelijk risico lopen en dat het onderzoek op schema blijft. De uitkomsten zijn verbluffend. Is dit misschien het allereerste medicijn dat de gevolgen van de ziekte van Parkinson kan terugdraaien en de vooruitzichten voor patiënten in de hele wereld ingrijpend kan verbeteren? (Bron: NTR)

Bekijk hier de documentaire

(Deze gratis link naar NPOStart is geldig tot 7 mei, daarna is de documentaire alleen tegen betaling te zien op NPO Plus)