Mentale kwetsbaarheid door parkinson - Ad Nouws

Psycholoog Ad Nouws sprak de voorbije twintig jaar honderden mensen met de ziekte van Parkinson over hun ervaringen. Dat waren lange, diepgravende gesprekken, vaak ook met de partners. De weerslag van dit alles vind je in dit boek; het parkinsonverhaal is nu compleet.

Zo’n 200 jaar geleden beschreef huisarts James Parkinson mensen met een een trillende hand, arm of been. Mensen die voorovergebogen heel erg traag liepen of juist  heel erg snel. Uiterlijke kenmerken die sindsdien worden gezien als dé symptomen van parkinson.

Innerlijke veranderingen

Wat hij niet zag waren de innerlijke veranderingen: soms vreemd, het willen dat begint te haperen waardoor dingen niet gebeuren ook al wil je ze graag, de gevoeligheid voor druk (stress) die veel groter wordt, het gevoelsleven dat alle kanten opgaat, van ontspannen naar nerveus, angstig en somber zonder duidelijke reden en, last but not least, het mono worden, geen dingen tegelijk meer kunnen denken en doen waardoor het alledaagse leven al snel gecompliceerd wordt. En dat alles tegen de achtergrond van een wisselende vitaliteit, het On- en Off-zijn: het ene moment ben je vitaal, het volgende moment is dat helemaal over.

U kunt het boek online bestellen

Labels: