Minister Schouten kritisch over goedkeuringsproces bestrijdingsmiddelen

7 november 2019

Minister Carola van Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) vindt dat de goedkeuringsprocedure voor pesticiden in relatie tot aandoeningen zoals Parkinson, voor verbetering vatbaar is. Schouten ondersteunt met deze uitspraak de aanbevelingen die de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) en het RIVM eerder deden in de ZEMBLA-uitzending 'Parkinson op het Platteland'. Schouten: "Ik zal de Europese Commissie vragen dit voortvarend op te pakken."

De minister schrijft dat in haar antwoord op schriftelijke vragen van PvdA-Kamerleden Moorlag en Van Dijk die vorige maand werden gesteld naar aanleiding van de ZEMBLA-uitzending 'Parkinson op het Platteland'. De Kamerleden wilden van de minister weten waarom fabrikanten van bestrijdingsmiddelen geen testen doen om de risico’s op Parkinson in kaart te brengen.

Parkinson op het platteland

Uit de ZEMBLA-uitzending 'Parkinson op het platteland' blijkt dat landbouwbestrijdingsmiddelen die in Nederland worden gebruikt Parkinson kunnen veroorzaken. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en de EFSA (Europese Autoriteit Voedselveiligheid) erkennen in de uitzending dat er meer en beter onderzoek moet komen naar de risico's op het krijgen van Parkinson wanneer je in aanraking komt met of bloot wordt gesteld aan landbouwbestrijdingsmiddelen.

Verboden middelen

Uit onderzoek van ZEMBLA blijkt dat er momenteel in Nederland landbouwgif wordt gebruikt dat qua samenstelling voor de helft exact hetzelfde is als verboden middelen die in het verleden zijn gebruikt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij schimmelverdelgers die mancozeb bevatten. Dat is qua samenstelling voor de helft identiek aan het verboden Maneb. Hoogleraar Toxicologie, Martin van den Berg: “Van Maneb is bekend dat het een verhoogd risico geeft op Parkinson. Daarmee valt mancozeb in dezelfde, verdachte groep.”

Minister Schouten geeft in de beantwoording van de Kamervragen ook aan dat ze het middel mancozeb had willen verbieden, maar dat ze daarvoor geen steun kreeg van andere EU-lidstaten. Schouten schrijft: "Nederland heeft met een stemverklaring aangegeven niet akkoord te kunnen gaan met de tijdelijke verlenging van de werkzame stof mancozeb en de Europese Commissie opgeroepen de besluitvorming van de stof mancozeb af te ronden voor 31 januari 2020. Er is desondanks besloten de goedkeuring van mancozeb met een jaar te verlengen."

(Bron: Zembla.nl)