Europese Commissie: Alle rijbewijzen zeven maanden langer geldig

8 juni 2020

De Europese Commissie heeft besloten om de geldigheid van alle EU-rijbewijzen, die in de periode vanaf 1 februari tot en met 31 augustus 2020 verlopen, met zeven maanden te verlengen.

Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

CBR.jpg

Door de maatregelen tegen het coronavirus kunnen sommige mensen niet voldoen aan de eisen voor het verlengen van het rijbewijs. Bestuurders van wie het rijbewijs verloopt of verlopen is tussen 1 februari 2020 en 1 september 2020 kunnen zeven maanden blijven doorrijden binnen Europa met hun verlopen rijbewijs. Die zeven maanden gaan in vanaf de dag dat het rijbewijs verloopt.

Deze Europese regeling geldt voor alle rijbewijzen. Dus ook voor rijbewijzen die bijvoorbeeld vanwege een medische aandoening maar drie of één jaar geldig zijn. De minister roept mensen met zo’n rijbewijs op om goed na te denken of het wel verstandig is de weg op te gaan voordat hun medische keuring en de beoordeling van de rijgeschiktheid heeft plaatsgevonden.

De nieuwe maatregel geldt niet voor rijbewijzen die zijn ingevorderd of geschorst, bijvoorbeeld vanwege een ernstige verkeersovertreding of alcoholgebruik in het verkeer.

Certificaten voor beroepsvervoer

Ook de eerder geboden coulance over de geldigheidstermijn voor reeds afgegeven certificaten voor beroepsvervoer wordt verlengd. Certificaten waarvan de geldigheidsduur vervalt of is vervallen in de periode van 16 maart tot 1 december blijven geldig tot 1 december 2020, behalve als het certificaten betreft waarover internationale of Europese afspraken zijn gemaakt. Hier leest u meer over de geldigheid certificaten en uitslagen professional.

Code 95

Daarnaast blijft ook de code 95 die is of gaat verlopen tussen 1 februari 2020 en 1 september 2020 zeven maanden langer geldig. De einddatum van de code 95 op het rijbewijs wordt hierbij als vertrekpunt genomen.

75 jaar of ouder?

Bestuurders van 75 jaar of ouder die een tijdelijke verlenging van het rijbewijs hebben, kunnen door dit Europese besluit ook in de EU rijden. Dit geldt voor mensen van wie het rijbewijs tussen 1 februari 2020 en 31 augustus verlopen is of verloopt.

(Bron: CBR.nl)