Lichaam en geest werken samen: Ervaringen van het internationale ACT-congres, juli 2020

31 augustus 2020

Van 16 t/m 19 juli heb ik vanuit de bank het online ACT-congres bijgewoond, oorspronkelijk gepland op locatie in New Orleans. ACT staat voor Acceptance & Commitment Therapy, wat een nieuwe generatie therapie is binnen de psychologie. In deze therapie staat waardevol leven centraal, ondanks dat er lichamelijke en/of mentale klachten zijn, en leer je veerkrachtiger om te gaan met alles wat op je pad komt. Je leert dit door te onderzoeken wat waardevol voor je is, je leert afstand te nemen van nare gedachten en gevoelens, zodat ze je minder in de weg gaan staan om naar jouw waarden te kunnen leven.

Het bijwonen van het congres is mede mogelijk gemaakt door subsidie van de Parkinson Vereniging.

Door: Ires Ghielen

Waarom dit congres?

Binnen AmsterdamUMC, locatie VUmc, zijn wij jaren geleden gestart met de ontwikkeling van een nieuwe behandeling, genaamd BEWARE, waarin we ACT met fysiotherapie combineren om mensen met de ziekte van Parkinson te leren omgaan met hun lichamelijke en mentale klachten. Momenteel zijn we de geoptimaliseerde behandeling aan het onderzoeken in samenwerking met St Anthonius en Zorgspectrum te Nieuwegein en Zuyderland te Heerlen.

Ik heb dan ook een wetenschapsposter gepresenteerd over BEWARE op het congres om ons onderzoek onder de aandacht te brengen en met name het multidisciplinaire karakter te benadrukken. Daarnaast wilde ik kennis en ervaringen opdoen van anderen. Met name was ik geïnteresseerd in de lezingen van een fysiotherapeute die ook psychologe is en veel met ACT werkt, omdat dit aansluit bij ons eigen onderzoek en idee over hoe we beter kunnen behandelen.

Wat heb ik geleerd?

netwerk.png

Allereerst was het ontzettend tof om mensen te leren kennen die met dezelfde methode (ACT) werken als ik, en te zien hoe zij dit in de praktijk vormgeven. Er bleek veel aandacht te zijn voor een multidisciplinaire aanpak bij patiëntengroepen die lichamelijke klachten ervaren, waarbij behandeling gericht op het lichaam net zo belangrijk is als behandeling voor de geest. Binnen ACT kun je dit mooi vormgeven door middel van mindfulness, balansoefeningen en yin yoga. Daarnaast werd geïllustreerd dat je letterlijk in beweging moest komen om ook figuurlijk (mentaal) in beweging te kunnen komen. Dit zou helpen bij het veerkrachtig omgaan met nare dingen die op je pad komen.

Concreet

Volgens experts blijkt het werkzaam, het wetenschappelijke bewijs laat daarentegen nog wat op zich wachten. Wat we concreet kunnen meenemen is:

• Wees bewust van je lichaam door mindfulness-oefeningen te doen. Dan kun je beter opmerken hoe het met je gaat en hoe je goed voor jezelf kan zorgen.
  • Ook lijken balansoefeningen te helpen bij het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn, doe deze oefeningen wel veilig!
  • Bewegen is belangrijk voor je lichaam, maar ook zet het je mentaal in beweging en maakt het je veerkrachtig.

Labels: