Doek valt voor Mancozeb in Europa

3 november 2020

Naast over Glyphosaat, staat in ons dossier over pesticiden veel te lezen over Mancozeb. Voor dit middel valt het doek. Nog 1 jaar te gebruiken, daarna verdwijnt het definitief van de Europese markt.

Positie Mancozeb onhoudbaar

mancozeb.png

Sinds het in verband gebracht wordt met de ziekte van Parkinson werd de positie van Mancozeb snel onhoudbaar. Voor akkerbouwers zorgt dat voor een prijsverhoging en leidt het bovendien mogelijkerwijs tot problemen in de schimmelbestrijding.

Lees meer hierover op boerenbusiness.nl

Wel Paraquat in Amerika

In Amerika echter wordt Paraquat, een bestrijdingsmiddel dat in Europa al 13 jaar verboden is, opnieuw toegelaten voor een aantal jaar. Blootstelling aan Paraquat wordt in allerlei wetenschappelijke onderzoeken gelinkt aan de ziekte van Parkinson en bepaalde soorten kanker. Moeilijk te begrijpen dat een middel dat in Europa al 13 jaar en in zwitserland al 31 jaar is verboden vanwege gedegen wetenschappelijk onderzoek naar de negatieve gevolgen ervan, nog steeds toegelaten wordt.

Lees meer hierover op michaeljfox.org

Blijf uw ervaringen melden!

Naar aanleiding van het artikel in Parkinson Magazine waarin te lezen is wat de vereniging doet om parkinson door GBM te voorkomen, komen er weer nieuwe meldingen binnen. Blijf uw verhaal insturen als u vermoedt dat gewasbeschermingsmiddelen een rol gespeeld hebben in uw ziekte.

Lees hier het artikel in Parkinson Magazine

Ga terug naar het dossier 'Parkinson en pesticiden'