Mentale klachten beschreven op www.parkinsonmentaal.nl

7 juli 2021

Onder de naam www.parkinsonmentaal.nl is in een samenwerkingsverband tussen Parnassiagroep en het Amsterdam UMC (locatie VUmc) samen met patiëntonderzoekers vanuit de Parkinson Vereniging een website ontwikkeld die de mentale symptomen van Parkinson bespreekbaar maakt.

De E-health-website geeft zowel mensen met de ziekte van Parkinson als mensen in hun directe omgeving informatie over de mentale klachten. De makers reiken strategieën aan om hiermee om te  gaan. Daarnaast kan Parkinsonmentaal.nl helpen om in gesprek te komen met de omgeving over de klachten die moeilijk bespreekbaar zijn.

De niet-motorische (mentale) symptomen zoals sombere stemming, hallucinaties, vergeetachtigheid, slecht slapen, inactiviteit, problemen met de seksualiteit, etc. worden vaak als veel hinderlijker ervaren dan de bekendere motorische klachten. Ook mantelzorgers ervaren grote problemen bij deze mentale klachten en weten vaak niet hoe hiermee om te gaan.

De negen thema's bestaan elk uit één hoofdpagina en sommige zijn dan verder onderverdeeld in subthema's. Elk thema ken een vaste opbouw: eerst enkele kleine citaten voor de herkenbaarheid, Wat is het? met enkele voorbeelden, Wat zijn de gevolgen?, Hoe is dat voor u?, Wat kan helpen? en Wat kan de naaste doen?

De thema's zijn: achterdocht, angst, angst rondom medicijnen, apathie, denkproblemen, hallucinaties, seksualiteit, slaapproblemen, somberheid en symptoomversterkers.

Er staan nog verschillende wensen op het lijstje om uit te werken. Wat te denken over een thema als impulsiviteit bijvoorbeeld. Of wie dien je te professioneel te benaderen als je meer wilt weten over een thema of professionele hulp wilt inschakelen.

ga naar parkinsonmentaal.nl

Illustrator Rogier Klop