Afscheid met parkinson op de hielen 'Met warme ogen naar jezelf kijken' - Lies van der Heide

26 juli 2021

In 'Afscheid met parkinson op de hielen - Met warme ogen naar jezelf kijken'  laat Lies van der Heide het belang van zelfacceptatie in moeilijke situaties zien. Openhartig vertelt ze over haar ervaringen als parkinsonpatiënt en hoe hiermee om te gaan. Dit boek wordt sinds vrijdag 23 juli uitgegeven door Uitgeverij Boekscout.

Afscheid met parkinson op de hielen

Ruim veertig verhalen

Deze bundel met verhalen geeft een impressie van gebeurtenissen die zich in het leven van de ouder wordende mens kunnen voordoen. Geschreven met passie, met een openhartigheid die indruk maakt. In het leven van de schrijfster speelt de ziekte van Parkinson een verzwarende rol. Ruim veertig verhalen maken de lezer bekend met de zeer verschillende verschijningsvormen en de beleving daar van. Verbazing, ontroering, humor, woede, lachen en huilen, alles wat bij het leven hoort komt aan de orde. Tot de dood ons scheidt. Veel informatie over de gevorderde fase van Parkinson gaat samen met ontroerende pogingen van patiënt en partner om er het beste van te maken. Acceptatie is hierbij een noodzakelijk streven.

Over de auteur

Lies van der Heide (1941) is sinds twee jaar weduwe. Ze woont alleen, dankzij hulp van velen. Ruim twaalf jaar geleden begon haar 'carrière' als Parkinsonpatiënt, ze is dus ervaringsdeskundige. Over deze rijke ervaringen schreef ze al twee bundels met verhalen. Dit is haar derde boek, ook weer met korte, afzonderlijk te lezen verhalen. Ouder geworden, verliezen geleden, verhuisd, afscheid genomen, gerouwd. Schrijven als uitlaatklep leidde tot een goed gevulde la en uiteindelijk tot dit derde boek. De irritante gast op haar hielen, meneer P., maakt het er niet gemakkelijker op. Toch is er ruimte voor humor en voor genieten, dan maar aangepast genieten. Onverwachte wendingen komen en gaan. Een intensieve levensfase wordt in beeld gebracht. Leven en dood zijn aan de orde.

Afscheid met parkinson op de hielen 'Met warme ogen naar jezelf kijken'
Uitgeverij Boekscout
Auteur: Lies van der Heide
Paperback A5, 118 pagina's