Vragen aan Minister Schouten over hernieuwde toelating glyfosaat

13 oktober 2021

Op 12 oktober 2021 heeft het Pesticide Action Network Nederland in samenwerking met de Parkinson Vereniging vragen gesteld aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de mogelijk hernieuwde toelating van Glyfosaat.

Bestrijdingsmiddelen

Glyfosaat is de werkzame stof van Roundup, dat veel gebruikt wordt  in Nederland. Samen met de medeondertekenaars Greenpeace, Milieudefensie, Meten=weten, WECF en TegenGif spreken wij onze bezorgdheid uit en vragen we aan de minister om tegen de hernieuwde toelating te stemmen. In de brief en de bijlage van de Parkinson Vereniging staat uitgelegd waarom.

Wij, de Parkinson Vereniging, vinden dit belangrijk omdat er voldoende aanwijzingen in de wetenschappelijke literatuur zijn dat glyfosaat een trigger kan zijn in het veroorzaken van de ziekte van Parkinson. Dus willen wij voorkomen dat er nog iemand ziek wordt van glyfosaat.

De brief is ook naar alle leden van de tweede kamer gestuurd.

Lees hier de brief aan Minister Schouten

Lees hier de evaluatie van het conceptbeoordelingsrapport glyfosaat van het CtgB

Partij voor de Dieren stelt vragen

Ondertussen stelt de Partij voor de Dieren vragen aan de minister over de toelating van glyfosaat.

Lees hier het plenaire verslag van de Tweede Kamer

Lees hier de vragen die zijn gesteld