Meten = Weten vraagt handhavingsverzoek

1 november 2021

Meten=weten, een Drents burgerinitiatief, heeft al in februari 2020 samen met de Parkinson Vereniging gesproken bij de Gezondheidsraad over pesticiden en omwonenden.

Handhavingsverzoek

Op 20 oktober 2021 stuurt Meten=weten naar 12 Nederlandse provincies een handhavingsverzoek om 14 vluchtige stoffen niet langer toe te staan. Deze stoffen zijn aangetroffen in Natura 2000- gebieden. Zij zijn het eerste initiatief dat om toepassing vraagt van de Wet Natuurbescherming en de Habitat richtlijn.  In het artikel van Trouw wordt het verder uitgelegd.

Waarom is dit belangrijk, ook voor de Parkinson Vereniging? Omdat het stappen zijn die meewerken aan een veiliger leven in de buurt van landbouwgronden. En we hopen dat dit voorkomt dat er nog veel meer mensen ziek worden door pesticiden.

Handhavingsverzoek stoffen in bestrijdingsmiddelen (metenweten.com)

Meten=Weten vraagt provincies om actie tegen landbouwgif dat natuur schaadt | Trouw