Parkinson Vereniging dient bezwaarschrift in tegen verlengde toelating van tien glyfosaathoudende middelen

28 februari 2022

De Parkinson Vereniging heeft het “bezwaarschrift verlenging toelating tien glyfosaathoudende middelen” mede ondertekend met het Pesticide Action Netwerk Nederland (PAN), Tegengif en Meten=Weten. Terwijl er een hele grote procedure loopt over de giftige werking van Glyfosaat (werkzaambestandmiddel) in diverse pesticiden formuleringen, wordt er ondertussen een 10-tal glyfosaathoudende middelen verlengd voor bijna 2 jaar.

Ons bezwaarschrift

Ons bezwaarschrift zegt eigenlijk tegen het Ctgb: Hoe kan het Ctgb de verlenging van Roundup goedkeuren als:

1. Het Ctgb niet op basis van recent wetenschappelijke onderzoeken geoordeeld heeft?
  2. De gevolgen van glyfosaat op de biodiversiteit en voor het ontwikkelen van neurodegeneratieve ziekten zoals parkinson niet zijn onderzocht, omdat een gevalideerd meetinstrument ontbreekt?
  3. Glyfosaat een risico is voor het aquatisch leven?
  4. Het toelatingscriterium van glyfosaat de milieukwaliteitsnorm voor oppervlaktewater overschrijdt?
  5. Er voldoende niet-chemische alternatieven zijn voor volveldse behandeling?

Lees hier het volledige bezwaarschrift

Lees hier bijlage 1

Lees hier bijlage 2

Muisjes