Parkinson Vereniging praat mee op Europees niveau

26 april 2022

Op 31 maart 2022 vond er een persconferentie plaats in Brussel (online) van de Microbial Plant Protection Products werkgroep. De Parkinson Vereniging was erbij in de persoon van Jobien Wind. Zij is beleidsmedewerker op het dossier parkinson en pesticiden. Doel van de persconferentie was  om de Europese Unie aan te sporen tot een snellere en goedkopere markttoetreding van veilige en effectieve biologische bestrijdingsmiddelen.

Parkinson is de snelst groeiende hersenziekte in de wereld. Internationale wetenschappelijke studies laten zien dat er een relatie is tussen Parkinson en eerdere blootstelling aan pesticiden. Blootstelling van proefdieren aan pesticiden veroorzaakt degeneratie van zenuwcellen in hetzelfde gebied van de hersenen als bij mensen met parkinson. Boeren hebben vaker parkinson dan niet-boeren. En mensen die wonen in de nabijheid van met pesticiden gespoten velden hebben ook een grotere kans op parkinson.

Meldpunt

Jobien Wind – gepromoveerd moleculair bioloog - vermoedt zelf ook een relatie tussen blootstelling aan pesticiden en haar parkinson. Ze denkt dat het pellen van bollen in haar jeugd, in een niet geventileerde schuur, en het werken met glyfosaat tijdens haar promotieonderzoek heeft bijgedragen. Ze is niet de enige: Op het meldpunt Pesticiden en Parkinson van de Parkinson Vereniging zijn meer dan 150 verhalen binnengekomen van mensen die denken dat pesticiden een rol hebben gespeeld in het ontstaan van hun parkinson. De helft van de melders zijn boeren, de andere helft omstanders.

In haar verklaring dringt Jobien erop aan dat de Europese Unie haar burgers en boeren beter beschermt:

“Zoals ik hier voor u sta, sta ik hier niet voor mezelf. Ik heb deze slopende ziekte al. Ik sta hier vandaag voor u voor onze kinderen. Voor hen die niet kunnen kiezen om niet blootgesteld te worden. Met klem verzoek ik u om de maatregelen voor toelating rigoureus aan te scherpen. Voor individuele chemische pesticiden en voor cocktails van deze pesticiden. Ik sta vandaag voor u, voor alle Europese bewoners omdat pesticiden hun weg hebben gevonden in onze voedselketen.

Alternatieven

Ik sta vandaag voor u, voor onze boeren die niet ziek moeten worden terwijl zij voor ons dagelijks brood zorgen. Ik verzoek u om boeren proactief te helpen om nieuwe, innovatieve manieren te vinden om hun gewassen te beschermen, zo snel mogelijk, bijvoorbeeld door de toegang tot de markt te openen voor alternatieven met een laag risico.

Voor mij is het te laat. Maar als ik u kan overtuigen van de kern van dit probleem en u bovendien kan laten handelen, dan is het niet voor niets geweest”.

Lees hier de hele speech in het Engels

Het hele evenement kunt u hier zien, met de boodschap van de Parkinson Vereniging, verwoord door Jobien Wind in het filmpje van het evenement tussen 26:42 en 30:30 min.

bekijk hier de video

Bijlage

Samenvattingen alle sprekers (in Engels):

Report press conference

Verklaring van Jobien Wind