Gezocht: deelnemers voor onderzoek naar het nemen van financiële beslissingen

10 mei 2022

Er zijn voldoende deelnemers voor dit onderzoek. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Het nemen van financiële beslissingen, zoals tijdens het doen van boodschappen of het sparen voor uw pensioen, is van groot belang in het dagelijks leven. Het nemen van beslissingen is een complex proces en voor sommige mensen kan het nemen van financiële beslissingen lastiger zijn dan voor anderen.

Onderzoek naar het nemen van financiële beslissingen

Helaas is er tot op heden nog maar weinig onderzoek gedaan naar het nemen van financiële beslissingen door mensen met aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson. Daarom zijn wij, onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), op zoek naar mensen met de ziekte van Parkinson voor neuropsychologisch onderzoek naar het nemen van financiële beslissingen.

Met dit onderzoek proberen we een beter begrip te krijgen van hoe financiële beslissingen genomen worden en welke vaardigheden hiervoor nodig zijn. Het onderzoek vindt eenmalig plaats op een locatie van de RUG of bij u thuis. Deelname is dus ook mogelijk als u niet in de noordelijke provincies woonachtig bent of als u om andere redenen niet naar Groningen kunt komen.

Wie kan deelnemen?

Mannen en vrouwen die voldoen aan de volgende voorwaarden:

> Door een arts is bij u de diagnose ziekte van Parkinson gesteld.

> U heeft geen diepe hersenstimulatie/deep brain stimulation (DBS) ondergaan.

> Er is geen diagnose dementie bij u gesteld.

> U woont zelfstandig.

Of u voldoet aan de overige voorwaarden voor deelname aan het onderzoek zal bekeken worden door de onderzoekers van de RUG.

Wat houdt het onderzoek in?

Voor dit onderzoek vragen wij u enkele vragenlijsten thuis in te vullen. Daarnaast vragen wij uw deelname aan een neuropsychologisch onderzoek. Dit houdt in dat u vragen en opdrachten krijgt die uw aandacht, geheugen en het houden van overzicht meten. Ook zullen er enkele taken afgenomen worden die betrekking hebben op het nemen van financiële beslissingen. Dit onderzoek vindt eenmalig plaats op een locatie van de RUG of bij u thuis. Het totale onderzoek duurt ongeveer 4 uur, inclusief pauze. Deelname aan dit onderzoek zal geen enkel gevolg hebben voor uw persoonlijke situatie met betrekking tot financiële bekwaamheid.

Onkostenvergoeding

Deelname aan het onderzoek is geheel vrijwillig. Onkosten, zoals reis- en parkeerkosten, kunnen in overleg vergoed worden.

Informatie en contact

Heeft u interesse om deel te nemen en wilt u graag meer informatie ontvangen? Of heeft u aanvullende vragen? Dan kunt u contact opnemen met:

drs. Akke-Marij Ariesen

Afdeling Neuropsychologie